För ett år sedan inledde Trafikverket bygget av ett nytt mötesspår mellan Karlstad C och Karlstad Ö där en bro över Pråmkanalen ingår. Den 15 december är det trafikstart.
– Dubbelspåret ökar kapaciteten rejält, kortar restiden och skapar bättre flöde i godstrafiken.
Det säger Trafikverkets projektledare Bjarne Danielsen.
Om några år går arbetet på allvar i gång för ombyggnaden av Karlstad C och skapandet av resecentrum.
För att inte det ska bli kaos under byggtiden för tågtrafiken krävs det först en utbyggnad till högre kapacitet på Värmlandsbanan genom centrala Karlstad.
– Ja, Värmlandsbanan mellan Karlstad och Kil är det mest trafikerade enkelspåret i hela landet.
– Byggandet av ytterligare ett spår på sträckan mellan Karlstad Central och Karlstad Östra, ett mötesspår, ingår som en etapp i projektet Tåg i tid som handlar om att genom olika åtgärder förbättra framkomligheten och säkerheten på Värmlandsbanan, säger Bjarne Danielsen.
Arbetena i centrala Karlstad inleddes i slutet av september 2018 och nu går det stora projektet mot ett färdigställande.
Totalt är det ett 1 100 meter långt nytt järnvägsspår som byggs intill det befintliga med Peab som huvudentreprenör och där Infranord står för de bantekniska delarna.
– Detta är en jätteapparat och ett startskott för de andra satsningarna på den här bandelen.
– Den stora utmaningen är att arbetena sker i stadsmiljö där vi måste tänka på gång- och cykeltrafiken, biltrafiken, de närboende och inte minst intill ett annat spår med väldigt mycket trafik på.
– Därför har vi otroligt mycket fokus på säkerhet. Vi jobbar tryggt och säkert eller inte alls eftersom vi vill att alla ska komma hem på kvällarna.
– Vi har hittills i stort sett varit förskonade från olyckor. Ett fåtal tillbud har vi haft, bland annat lossnade ett gammalt betongfundament nära Nöjesfabriken när det skulle tas bort. Det rasade i marken, men som tur var fanns det ingen i närheten, säger Bjarne Danielsen.
Kostar 110 miljoner
Projektbudgeten ligger på 110 miljoner kronor och de pengar leder till stora förbättringar för järnvägstrafiken när projektet står färdigt i december.
– Verkligen. Det nya spåret blir ett sätt att flytta ut en del av mötestrafiken hit ut från Karlstad C och det ökar kapaciteten och skapar samtidigt ett annat flöde för hamntrafiken eftersom den trafiken till viss del kan nyttja det nya spåret från Karlstad C.
Restiden minskas
Det finns även flera andra fördelar med den nya dubbelspårssträckan.
–Det kortar restiden med någon minut mot Kristinehamn. Det nya spåret gör att vi dessutom kan köra tätare turer åt det hållet.
– Dessutom blir det enklare att nå tillbaka till normal trafik efter störningar på banan och risken för förseningar minskar, vi får ett robustare system helt enkelt, säger Bjarne Danielsen.
Helgen den 15–16 juni lyftes den 75 ton tunga och 49 meter långa nya järnvägsbron över Pråmkanalen på plats, ett arbete som gick lugnt och smidigt.
Den helgen liksom ytterligare fem helger samt en hel vecka har järnvägstrafiken varit avstängd. Då har 60–70 personer jobbat med det nya spåret. Övrig tid handlar det om ungefär 30.
Nu går bygget in i ett intensivt slutskede och den kommande helgen blir den sista med avstängd tågtrafik förbi arbetsområdet.
– Vi har cirka 350 meter spår kvar att bygga den sista biten alldeles öster om Karlstad C och räknar med att vara klara för trafik vecka 47 eller 48.
– Dessutom finns det ytterligare några kontaktledningar och lite signalarbeten kvar att göra. Redan om två veckor släpper vi på godstågen till och från Löfbergs lager där man är glada att deras ordinarie tågtransporter börjar rulla igen.
Det är samtidigt positivt för Trafikverket att man har lite marginal till trafiköppningen den 15 december som sker i samband med att den nya tågtidtabellen tas i bruk.
– Det var tanken från början och det är bra eftersom vi trots att det mesta har rullat på enligt plan totalt är sju, åtta veckor sena med några arbeten.
– Det beror på att vi har haft lite grundläggningsproblem för stödmurar och brostöd. Många gånger vet man inte från början vad som finns i marken när sådana jobb ska göras.
Ett millimeterjobb
Dessutom har man gjort lite korrigeringsarbeten på brostödet på den nya bron över Pråmkanalen, något som även drog med sig lite andra jobb där.
– Samtidigt är ett så här stort projekt där man vet att något kan hända under byggtiden. Dessutom är det ett väldigt noggrant anläggningsarbete där allting måste passa på millimetern, men vi har väldigt duktiga entreprenörer, säger Bjarne Danielsen.
Budgeten håller
Budgeten ser i det närmaste ut att hålla och i den ingår även lite ny belysning inom järnvägsområdet, nya spårspringstaket utmed järnvägen, anläggande av parkering på fastigheten Briggen intill järnvägen på Bryggudden och nya anslutningar för gång- och cykelbanorna i området.
– Totalt sett leder projektet till mer och bättre tågtrafik och det gör Karlstad till en attraktivare stad för företag som vill etablera sig.
Nästa steg i Tåg i tid-projektet blir byggandet av ett cirka 1 600 meter långt mötesspår i Välsviken. Byggstarten för det projektet är planerad att ske våren 2020. Spåret ska stå klart drygt ett år senare.