• idag
    26 sep
    13°
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      NO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    27 sep
    16°
    • Vind
      6 m/s
    • Vindriktning
      NO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • måndag
    28 sep
    19°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      NO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • tisdag
    29 sep
    16°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • onsdag
    30 sep
    16°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      0.0 mm

Urspårad Jökunge

Ledare
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Inget snabbspår direkt.
Foto: Michael Dwyer/AP
Järnvägar. Kommer januariöverenskommelsen att falla på frågan om höghastighetståg? Kanske det, men i alla händelser så kommer det att bli allt svårare att driva igenom att det skall byggas nya höghastighetsbanor när både Liberalerna och Kristdemokraterna säger nej.

Medan Centerpartiet entusiastiskt omfamnat januariöverenskommelsen med de rödgröna regeringspartierna så har Liberalerna haft en mer avmätt syn sedan Nyamko Sabuni tillträtt som partiledare. Samtidigt har de hittills hållit fast vid Jöken, vilket gjort att opinionen för både henne och hennes parti sjunkit. Måhända har de nu hittat frågan som kan få dem att slippa Jökens ok.

I en intervju i tidningen Dagens Industri sade nämligen Sabuni att satsningen på nya höghastighetsbanor mellan de tre storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö bara kan förverkligas om Moderaterna är med på tåget. Och eftersom Moderaterna säger blankt nej så skulle det i princip innebära att det inte blir några nya höghastighetståg.

Detta borde egentligen vara en självklar utgångspunkt för alla partier. En så pass omfattande och dyr infrastruktur, som skall äga giltighet i decennier, måste tillkomma i bred politisk enighet. Och då kan man inte driva igenom det utan att det ledande oppositionspartiet är med. Något annat vore oansvarigt, men nu gäller det förvisso Jöken och regeringsmakten, och den får kosta för Socialdemokraterna. Även om prislappen kommer att bli minst drygt 200 miljarder skattekronor.

Sabunis utspel har rejält rört upp känslorna inom Miljöpartiet och Centern. Enligt Expressen kräver MP att Sabuni backar, annars hotas hela regeringssamarbetet. Satsningen på höghastighetståg ingår nämligen som en av de 73 punkterna i det som anhängarna kallar för januariavtalet. Det finns inget utrymme för L att dra tillbaka sitt stöd, enligt höga företrädare för MP till Expressen. Sabuni lutar sig dock mot en formulering i Jöken som säger: "Den breda finansieringsdiskussionen mellan sju riksdagspartier ska återupptas och utgöra utgångspunkten för det fortsatta arbetet med projektet".

Vad som står eller inte står är dock av mindre betydelse. Det handlar om politik och "januariavtalet" är inget avtal utan en politisk överenskommelse, öppet för olika tolkningar. Jök-partierna är ju inte ens eniga om ett gemensamt mål.

Det är förståeligt att MP reagerar så kraftigt. Höghastighetståg var ett av deras starkaste krav i förhandlingarna inför regeringsbildningen. Det släpper man inte utan vidare. Utan höghastighetståg, ingen större vinst för MP och då kan de fråga sig varför de skulle kvarstå i regeringen eller var Jöken är värd för deras del.

Socialdemokraterna uttrycker sig inte så drastiskt som MP, men infrastrukturminister Tomas Eneroth säger ändå att M:s ställningstagande inte får avgöra frågan. Men det kan bli svårt. Nu säger också Kristdemokraterna nej. Frågan skall upp på partiets riksting senare i höst och förslaget från partistyrelsen är att säga nej, och partisekreteraren Peter Kullgren uppger att stödet för det är brett i partiet.

Därmed krymper riksdagsmajoriteten ner till 175 mandat (Socialdemokraterna Miljöpartiet, Centern och Vänsterpartiet). Därför ser det ut att bli allt svårare att driva igenom frågan, och förhoppningsvis drar den med sig Jöken i fallet.

Detta är en ledarartikel som uttrycker tidningens politiska linje. Nya Wermlands-Tidningens politiska etikett är konservativ.