Trollande marknadsföring

Signerat
PUBLICERAD:
Gråt ej över spilld havredryck!
Foto: Emma-Sofia Olsson/SvD/TT

Att ”trolla” betyder på Internetspråk konsten att avsiktligt göra folk förbannade. Kommentarsfält och sociala medier är fulla av sådan trollning. Det kan vara en riskfylld strategi men ger också som bekant uppmärksamhet. Men nu har också företag börjat med metoden i sin marknadsföring. Men all publicitet är ju bra publicitet, eller?

Nu senast var det Oatly som börjat tala illa om mjölk för att på så sätt lyfta fram sin egen havredryck. Gillette gjorde en massa män – och kunder – förbannade med reklam riktad mot ”toxisk maskulinitet” och har välförtjänt fått lida för det. Låt oss hoppas att detta fördärvliga fenomen är övergående.

Henrik L Barvå

Politisk redaktör

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.