Replik: Avgörande att skifta från animalier till växtbaserat

Signerat
PUBLICERAD:
Den lyfter ett ohållbart konsumtionsbeteende. Svensk mjölk är bland den mest klimatvänliga i världen, men det räcker ändå inte, skriver Linda Nordgren.
Foto: ADAMKLINGETEG
Konsumentefterfrågan driver stenhårt mot växtbaserat. Tillsammans med Sveriges bönder, forskningen och politiken har vi tillsammans möjligheten att skapa framtidens hållbara lantbruk, skriver Linda Nordgren.

Svar till Edvard Hollertz (NWT 23/9).

Det har kommit starka reaktioner sedan vi lanserade kampanjen ”Spola mjölken”. Det är bra, för frågan om hållbar livsmedelskonsumtion är viktig att diskutera.

Kampanjen är inte en attack mot svenska bönder, lika lite som ”Spola Kröken” var en attack mot svenska sprittillverkare. Den lyfter ett ohållbart konsumtionsbeteende. Svensk mjölk är bland den mest klimatvänliga i världen, men det räcker ändå inte. Omställningen från animalie- till växtbaserade livsmedel är lika nödvändig som akut, det visar forskningen.

Konsumentefterfrågan driver stenhårt mot växtbaserat. Tillsammans med Sveriges bönder, forskningen och politiken har vi tillsammans möjligheten att skapa framtidens hållbara lantbruk. Våra bönder är nyckelpersoner i omställningen och har all potential att bli världsledande på området. Men de behöver stöd från såväl politiken som livsmedelsindustrin.

När det gäller Sveriges biologiska mångfald tycker vi, precis som de flesta, att den är otroligt viktig. Dock stämmer det inte att den är beroende av att vi har kvar vår mejeriindustri i dess nuvarande form. Bara en liten del av dagens svenska mjölkkor bidrar till öppna landskap. Det är fullt möjligt att både bevara biologisk mångfald och ställa om till mer växtbaserat.

Man hävdar också att vi skulle ha försökt dölja vår kinesiska delägare och att det är oetiskt att prata hållbarhet eftersom de investerar i kolkraftverk. Vi har aldrig försökt dölja att vi, precis som många svenska företag, har kinesiska investerare. Lika lite kan vi styra över deras övriga investeringar. Är det då dubbelmoral att ändå prata hållbarhet? Nej. Då hade det inte funnits många företag i världen som kunnat driva hållbarhetsfrågor, och hur mycket hade vårt samhälle förändrats då?

Vi står inför en akut kris och våra livsmedelsval har stor påverkan på klimatet. Vill vi ställa om globalt är det helt avgörande att skiftet från animalier till växtbaserat också sker på världens största marknader, där ingår Kina. Oatly kommer fortsätta driva förändring och utmana normer för att tackla det akuta läget. Det behövs för klimatets skull.

Linda Nordgren

Communication manager på Oatly

Svar direkt: Vad är ett hållbart val av livsmedel? Den frågan har inga enkla svar. Världen är komplex, naturliga system lika så. Det bortser Oatly från i sin kampanj ”Spola mjölken”, såväl som i svaret.

Det verkar inte heller som att Oatlys företrädare har itts läsa den text de replikerar på. Ingenstans i ledaren hävdas det att Oatlys skulle försökt dölja att bolaget är delägt av kinesiska staten. Däremot kritiseras att Oatly så tung moraliserar över enskilda konsumenters val av mjölk, när bolaget ägs av världens största diktatur som återkommande kränker mänskliga rättigheter. Den som moraliserar över andra borde ha sopat framför egen dörr.

Oatlys svar förenklar även bilden av svenskt jordbruk. Det är från mjölkgårdarna som många av de djur kommer som håller de rika naturbetesmarkerna öppna.

Lite mer balans och nyans från Oatlys sida hade varit smakfullt.

Edvard Hollertz

Svenska Nyhetsbyrån

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.