Värmlandstrafik säger sig satsa på trafiksäkerhet – men hur säkert är det egentligen på bussen?
Inte alls, enligt resenärerna Maria Finsberg, 29, och Marie-Louise Larsson, 32.
– Jag är rädd för att mina barn ska omkomma, säger Maria Finsberg.
Hon har två barn, ett som är tio månader gammalt, ett som fyra år. Med dem tar hon ofta länsbussen mellan Deje och Karlstad.
– Vi reser ofta för sjukvårdens skull, särskilt till BVC och jag är väldigt besviken.
Maria Finsberg vittnar om osäkra resor och om stressade busschaufförer.
– Har man tur så hinner man spänna fast barnvagnen. Men det som garanterat händer är att man sällan hinner sätta fast bilbarnstolarna som finns för barnen och spänna fast båda två.
– Med tanke på att Värmlandstrafik pratar om att de vill vara så säkra hela tiden, så tycker jag att det egentligen är väldigt osäkert. Jag är rädd för att mina barn ska omkomma i en trafikolycka.
Tråkiga siffror
Värmlandstrafik gick i förra veckan ut med siffror från NTF om att värmlänningar är bland de sämsta i Sverige på att använda bälte på bussen.
Enbart en av fem använder det, vilket resulterar i miljontals lagbrott varje år. Värmlandstrafik bestämde sig därför för att satsa på att göra sina resor mer trafiksäkra och uppmana till bältesanvändning.
– De har sagt att jag ska meddela varje gång jag inte hinner, men när jag ringer blir jag väldigt dåligt bemött. Alla har varit otrevliga och tyckt jag varit jobbig.
Maria Finsberg har blivit tillsagt att säga till chaufförerna att vänta.
– De bryr sig inte, antingen säger de ja men så rullar bussen i väg ändå eller så hummar de bara. Nu orkar jag inte säga till längre.
För fort
Marie-Louise Larsson, 32, upplever också Värmlandstrafik osäkert. Hon åker mellan Storfors och Karlstad.
– Det är konstant fulla bussar, säger hon och hävdar att det knappt går att få plats att stå i bussen.
– Värmlandstrafik är inte trafiksäkert. Chaufförerna kör ofta för fort när vi står upp. Det här handlar inte bara om mig, utan om alla som åker. Och om chaufförernas arbetsmiljö.
Hon tycker att det är dags att Värmlandstrafik gör något åt situationen.
– De går ut i VF och NWT och säger att de satsar så mycket på säkerhet och har flera kampanjer på stan om att man ska åka med dem för att de är bra. Men så ser det egentligen ut så här, säger Marie-Louise Larsson och fortsätter:
– Det är tråkigt. Särskilt när man vill att fler ska åka buss med tanke på klimatet.
Värmlandstrafik svarar
Busstrafikchefen på Region Värmland, Markus Bergman, säger att trafiksäkerheten är en av deras viktigaste frågor. Han beklagar kritiken om bälten och barnstolar.
– Det är självklart inte acceptabelt.
– Man ska få tid att sätta sina barn i barnstolar, det måste man få – och även barnvagnen så inte den rullar omkring.
Markus Bergman betonar att det är viktigt att Värmlandstrafik får information om detta.
– Vi har ett system på vår webbplats där man kan lämna in synpunkter.
Att Maria Finsberg blivit dåligt bemött ser han allvarligt på.
– Så ska det inte vara. Vi jobbar väldigt mycket med både bemötande och säkerhet, både intern och extern.
Vad gäller överfulla bussar har Värmlandstrafik rutiner, förklarar Markus Bergman.
– Vi jobbar på det sättet att när vi ser att turer blir fullsatta så försöker vi sätta in förstärkningsfordon. Sedan kör vi det i tio dagar och utvärderar.
Om bussarna ändå blir fulla med just stående resenärer ska chaufförerna köra långsammare.
– Då ska vi gå ner till 70 kilometer i timmen och inte ligga i 90, utan vi sänker hastigheten.
Men det är tvärtemot vad som sägs?
– Det kan jag inte argumentera emot. Så har vi sagt och det är egentligen samma sak där. Lämna in ett kundärende så får vi utreda.