Det som för några år sedan kändes som ren science fiction kan inom en nära framtid vara verklighet i Karlstad.
– Jag tror definitivt att det är något som kommer. Det är inte en fråga om utan när, säger Mathias Lindgren, trafikchef för Karlstadsbuss.
Jag tror definitivt att det är något som kommer.
Det som Lindgren tror kommer är självkörande, förarlösa bussar.
Inom ramen för ett seminarium om framtidens kollektivtrafik kunde Karlstadsborna på torsdagen provåka en självkörande buss på Stora torget.
Och det var många som tog chansen. Men särskilt fort gick det inte.
– Här på torget får vi bara köra 7 km/h, säger Robert Engström, Nobina Technology.
Den relativt lilla bussen med plats för elva passagerare och en personal kan dock köra så fort som 40 km/h.
– Men i trafik kör vi för närvarande inte fortare än 18 km/h.
Ett komplement
I skarp trafik går bussen i dagsläget i Barkaby i Stockholm. Men än så länge bara på en 1,5 kilometer lång linje.
– Så det är mer ett komplement, säger Mathias Lindgren.
Så ska det bli i Karlstad också.
– Tittar man på fordonet här i dag är det mindre och har möjlighet att sig fram i andra områden än de större bussarna. Till exempel i Inre hamn.
Ett annat tänkbart område för små, självkörande bussar är Kvarnberget.
– Vi kör där i dag, men det är ganska trångt. Där skulle man kunna ersätta dagens bussar.
Andra uppgifter
En fördel med förarlösa bussar är också att personalen ombord till exempel skulle kunna hjälpa äldre människor och svara på passagerarnas frågor
– Och kör man helt personallöst sparar det pengar som kan läggas på mer trafik.
Det lär dock dröja ännu några år innan de självkörande bussarna blir verklighet i Karlstad.
– Men i god tid innan nästa upphandling 2025 måste vi ha en bild av vilka fordon vi ska ha.
Sökt bidrag
Karlstadsbuss har sökt bidrag till självkörande bussar hos både Energimyndigheten och en Wallenbergsstiftelse.
– Men från Energimyndigheten har vi fått nej och från Wallenbergsstiftelsen har vi inte fått svar än.
Det betyder inte att det inte blir några självkörande bussar i stan.
– Vi kanske får titta på om det går att göra i egen regi möjligtvis tillsammans med Keolis.
Erfarenheterna från Barkaby är hittills övervägande positiva.
– I det stora hela har det fungerat bra. Visst teknikstrul får man nog räkna med i början.
En annan nackdel med de nya bussarna är alltså att de än så länge inte går särskilt fort.
– Men det är en tidsfråga. När tekniken blir mer tillförlitlig kan man skruva upp hastigheten. En viktig del i det är utbyggnaden av 5G Med hjälp av det kan en trafikledning sitta i realtid och styra bussen om det skulle krävas. Om det dyker det upp något oväntat hinder i dag, kräver det en manuell handpåläggning av någon som är ombord på bussen. I framtiden kan någon sitta centralt och styra undan bussen med hjälp av kameror.
Matihas Lindgren ser också gärna att framtidens, självstyrande bussar, prioriteras i trafiken.
– Vi ser gärna att bussarna får egna körfält, vilket ger kortare restid för resenärerna. Så gärna egna körfält i så stor utsträckning som trafiken tillåter.