Föredrar kontanter - vill inte mötas av snömos

Insändare
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Insändarskribenten vill på ett enkelt sätt kunna betala med kontanter vid vårdbesök.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Trots att det för flera år sedan rättsligt fastslogs att den enskilde har rätt att betala sina vårdbesök med kontanter fortsätter Region Värmland att streta emot genom att inte införa adekvata rutiner och att, i kallelser, informera om att vårdbesöken skall betalas mot faktura.

Detta ser jag som ren och skär motsträvighet där endast de patienter som strider med näbbar och klor får sin vilja, och rättighet, igenom.

Så skall det naturligtvis inte vara.

Jag förväntar mig nu verkningsfulla åtgärder som gör att kontantbetalning inom vården verkligen fungerar och inte dessa eviga beklaganden om informationsmissar och diverse annat snömos när brister påtalas.

Har rätten avgjort så har Region Värmland att rätta sig därefter, även om man inte gillar utslaget, något som man uppenbarligen inte gör då man säger sig föredra fakturahanteringen och inte inför vettiga kontanthanteringsrutiner.

Jag föredrar kontanter och jag förutsätter att jag framdeles, utan mankemang, också skall kunna betala mina vårdbesök med dessa, speciellt när jag har rätten på min sida. Sedan så kan man ha vilka åsikter man vill om kontanters vara eller inte vara och vilka rutiner som passar bäst.

Frågan är för stunden avgjord av Högsta Förvaltningsdomstolen till kontanters fördel som betalningsmedel inom vården per 2015. Kan då inte Region Värmland vara så vänlig och respektera detta?

Argus

Svar direkt:

Den som önskar kan, i enlighet med den dom du hänvisar till i din insändare, betala kontant vid vårdbesök. För att kunna täckas av högkostnadsskyddet och inte betala för mycket vid besöket ska patienten ha erhållit sin faktura, ha med sig fakturan och kunna betala med jämna pengar vid betalningstillfället.

Region Värmland har fakturerat patientavgifter sedan 2012. Syftet med detta är att förenkla för patienten och våra medarbetare. Den stora fördelen för patienten är den förenklade frikortshanteringen.

Frikortssystemet håller reda på varje patients högkostnadsbelopp och en förutsättning för detta är just fakturering.

All fakturering av patientavgifter passerar systemet och så snart man uppnått aktuellt högkostnadsbelopp för perioden skickas inte fler fakturor till patienten. Före 2012 låg ansvaret för att ha koll på högkostnadsbeloppet på patienten, genom att samla stämplar i ett högkostnadskort för varje besök inom vården.

För våra medarbetare innebär minskad kontanthantering en säkrare arbetsmiljö, men framför allt kan den tid som annars skulle gått åt till att hantera kontanter ägnas åt att ge dig och andra patienter god vård.

Denis Hamzic

Tillförordnad enhetschef fakturaservice

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.