Karlstads kommun har under 2018 och 2019 anlitat en pr-byrå för att få hjälp med kommunikationsarbetet kring Skutbergsfrågan. Notan slutade på 420 000 kronor.
– Vi behövde hjälp. Arbetsbelastningen kring Skutberget har varit väldigt hög.
Det säger Katarina Lindström, kommunikationschef på Karlstads kommun.
Redan under 2018 tecknade kommunen ett ramavtal med den Stockholmsbaserade pr-byrån Kreab.
Detta gjordes eftersom man ville få konsultstöd och rådgivning när det gällde kommunikationerna kring en eventuell etablering av en Muminpark på Skutberget samt utvecklingen av friluftsområdet.
Ramavtalet kostade 35 000 kronor och när det gick ut ville Karlstads kommun ha mer hjälp. Därför gjorde man en direktupphandling med Kreab fram till årsskiftet 2018/2019 till en kostnad av 205 000 kronor.
Förlängde samarbetet
Då bestämde sig kommunen för en förlängning av Stockholmsbolagets tjänster. En ny direktupphandling tecknades och Kreab fick ytterligare 180 000 kronor för att sin kommunikationshjälp kring Skutberget fram till den 30 juni då avtalet sades upp.
Totalt slutade notan till Kreab på 420 000 kronor. Samtidigt har Karlstads kommun en bra bit över 20 egna kommunikatörer, men trots det ser inte Katarina Lindström några problem med att man anlitade externa tjänster för så pass mycket pengar.
– Nej, att kommunicera kring Skutbergets-frågan har inneburit väldigt mycket jobb. Arbetsbelastningen har varit väldigt hög med tanke på att så många har haft åsikter kring det här ärendet.
– Därför behövde vi hjälp utifrån och det var då vi tecknade avtalet med Kreab. De har genomfört kommunikationsplanen och strategin för att föra utvecklingen av Skutberget framåt och hållit avstämningsmöten, säger Katarina Lindström.
"Värt pengarna"
Kreab har enligt henne även hjälpt till med budskap, insändarsvar, debattartiklar och andra informationstexter.
– Sammantaget har det här absolut varit värt pengarna. Och de har hämtats från vår ordinarie kommunikationsbudget.
Samtidigt fortsätter fortsätter kommunicerandet kring Skutberget att kosta pengar även efter att avtalet med Kreab har tagit slut. Nu sköts arbetet av en av kommunens egna kommunikationsstrateger och då behövs en vikarie på halvtid för att täcka upp för denne.
– Vi har skjutit till extra pengar från de inblandade förvaltningarna till detta.