Tips till Coop Värmland för ökad lönsamhet

Insändare
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Handlade nyligen på Coop forum i Välsviken, en bra och fräsch butik, men som saknar det lilla extra.

I entrén hänger en tavla med de som ingår i det så kallade Butiksrådet. Med varierade miner är där foton på 5 herrar (och 1 kvinna) som lika gärna kunnat vara avbildade som oljemålning i något mörkt styrelserum med Chesterfieldsoffa.

Insändarskribenten har tankar om hur Coop kan öka lönsamheten på Välsviken.
Foto: Fredrik Karlsson

Snittålder med andra ord minst 50 procent över en genomsnittlig kund i svensk dagligvaruhandel. Säkert är dessa personer mycket kompetenta - men motsvarar de målgruppen?

Mitt tips till Coop är att se till att butiksrådens sammanstättning motsvarar kundbasen - då kanske lönsamheten förbättras. Observera att kundbasen är alla som kan tänkas handla på Coop, inte de som handlar där idag.

Fortfarande under medelålder

Svar direkt:

Trevligt att du uppmärksammar Coop Värmlands medlemsorganisation. Personerna som du syftar till ingår i Stora Coop Välsvikens butiksråd – ett rådgivande organ direkt till butikschefen. Tre personer ur Stora Coop Välsvikens butiksråd väljs dessutom, tillsammans med 101 andra förtroendevalda från hela Värmland, till föreningsstämman som är Coop Värmlands högsta beslutande organ. Personerna väljs varje år via elektroniska val där alla medlemmar inbjuds att rösta antingen i butiken eller hemma vid datorn. Våra stadgar säger ingenting om någon övre åldergräns men vi har absolut ingenting emot att få in förslag på fler engagerade medlemmar från alla åldersgrupper. Du, och alla andra intresserade, är välkomna att visa intresse för förtroendeuppdrag via vår hemsida; www.coopvarmland.se eller ta en kontakt med undertecknad. Vilka som sedan blir valda – det är upp till våra 160 000 medlemmar vid nästa års val.

Klas Olsson

Coop Värmland

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.