Debatten kring utformning av nya resecentrum vid Karlstad C fortsätter. Nu föreslår en privatperson att man bygger en bussterminal och lägger den under mark bredvid järnvägsstationen.
Detta för att slippa hållplatserna längs Hamngatan.
Kritiken mot förslaget att stänga dagens busstation och flytta bussarna till nya hållplatser som förläggs längs båda sidor av Hamngatan vid Karlstad C har varit stor på grund av avstånden och all trafik.
En privatperson föreslår nu i ett brev till Karlstads kommun att kommunen tänker om.
– I andra städer har man grävt ner tågspår eller bussterminal och det borde väl gå även i Karlstad eftersom utrymmet är begränsat.
Många fördelar
Förslagsställaren vill förlägga den strax väster om stationen och anser att fördelarna är många.
– Bussarna behöver inte backa ut ut terminalen och gemensam väntsal för taxi och buss kan byggas på nuvarande taxiplats.
– Alla p-platser öster om stationen blir kvar liksom alla tågspår utom ett, "blindspåret" mot öst som behöver kortas något så att bussarna får plats att svänga ut på Hamngatan. Och Hamngatan kan även i fortsättningen ha två filer i båda riktningarna.
Idé som funnits med
Så här säger kommunens projektledare för resecentrum, Sören Jonsson, om idén:
– Tanken om en underjordisk bussterminal har funnits med tidigare i processen, men inga bolag som deltog i arkitekttävlingen om utformningen av nya Karlstad C hade med idén i sin lösning.
– Men det är inte för sent att ändra sig så länge inte projektet har inletts. Vi får titta på det här och återkomma. Ett problem med en bussterminal under jord är stadens grundvattennivåer där Klarälven trycker på.