Krångelombudsman för ett bättre företagsklimat

Debatt
PUBLICERAD:
Oavsett om du söker bygglov eller serveringstillstånd ska du mötas av god service, rättssäkra beslut och en förståelse för företagares vardag, skriver Alexander Torin och Frida Pettersson.
Om du har problem som företagare ska du också få hjälp, snabbt och effektivt. Krångelombudsmannen ska se till att samordna arbetet mellan kommunens många delar för att lättare ge rätt sorts hjälp till företagen, skriver Frida Pettersson och Alexander Torin.

Karlstads kommun ska växla upp arbete för att förbättra företagsklimatet. Vi vet att fyra av fem jobb skapas av små företag och då måste vi ha en politik som underlättar för detta genom bland annat minskat regelkrångel.

När vi som politiker gör verksamhetsbesök är det tydligt att en företagares vardag består av många timmars hårt arbete. Utan alla dessa välfärdshjältar hade Karlstad, på alla sätt och vis, varit en fattigare kommun.

Redan nu har vi identifierat en rad befintliga problem och möjliga lösningar för regelförenklingar, men mer måste ske om det ska bli enklare att driva företag i Karlstad. Oavsett om du söker bygglov eller serveringstillstånd ska du mötas av god service, rättssäkra beslut och en förståelse för företagares vardag.

I dag är det för många företagare som upplever att det är svårt och krångligt att hantera olika tillstånd och kommunala kontroller. Det är också grunden till att vi i det blågröna styret har beslutat att införa en Krångelombudsman. Namnet på tjänsten avslöjar också syftet – krånglet ska bort. Om du har problem som företagare ska du också få hjälp, snabbt och effektivt. Krångelombudsmannen ska se till att samordna arbetet mellan kommunens många delar för att lättare ge rätt sorts hjälp till företagen.

Vi har dessutom hämtat inspiration från Rättviks kommun som jobbat med en egen modell för att förbättra sitt företagsklimat. De har bland annat slopat förskottsbetalning för tillsyn och ersatt det med faktura i efterhand. Rättviksmodellens olika delar har visat sig fungera väl och förbättrat kommunikationen mellan kommun och företag – därför vill vi införa Rättviksmodellen i Karlstad.

Under året genomför vi i det blågröna styret regelbundna verksamhetsbesök på olika företag och verksamheter, men detta räcker bara delvis för att få in tips och synpunkter. Ni får därför mer än gärna höra av er direkt till oss så att vi kan skapa bättre förutsättningar för fler företag och jobb och därmed ett ännu bättre Karlstad.

Med ett bra företagsklimat växer jobben fram vilket är en förutsättning för ett starkt och sammanhållet samhälle.

Frida Pettersson (C)

Kommunalråd, Karlstad

Alexander Torin (M)

Kommunalråd, Karlstad

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.