Hoppa till huvudinnehållet

Gränshandeln ökade under sommaren

Publicerad:

Sommaren 2019 innebar, så här långt, en ökning för den värmländska gränshandeln.

– Det är en rekordsommar, det kan man säga utan tvivel, säger Lars Erik Eröy, som basar i Töcksfors.

Än återstår några veckor av det vi kallar sommar, men redan nu kan shoppingcentren vid gränsen se fina siffror jämfört med tidigare år.

Besökarna fortsätter komma till Töcksfors shoppingcenter, som i våras fick flera nya butiker som drar.
Besökarna fortsätter komma till Töcksfors shoppingcenter, som i våras fick flera nya butiker som drar. Foto: Helena Karlsson/NWT Arkiv

I Töcksfors har besökssiffran ökat med runt 30 procent, jämfört med för två år sedan.

– För fjolåret har vi ingen siffra att jämföra med, då vi byggde om och stängde av räkningen under tiden, säger Lars Erik Eröy, centerchef på shoppingcentret i Töcksfors.

Anledningen till ökningen är till stor del de nya butikerna som slog upp portarna i våras.

– Det går väldigt bra, absolut. Fler kvadratmeter är alltid bra.

All time high

Några mil norr ut, i Charlottenberg, är det också fina siffror.

– Under juli, som är vår störst månad, så hade vi en ökning på 10 procent jämfört med fjolåret, all time high vad gäller både besökare som omsättning, säger centerchefen Madeleine Ward.

Nästan 600 000 besök gjordes på Charlottenbergs shoppingcenter under juli månad.
Nästan 600 000 besök gjordes på Charlottenbergs shoppingcenter under juli månad. Foto: Linus Carle

Det innebär att 580 000 besök gjordes i shoppingcentret. Främst är det norrmän som kommer, men man har märkt att allt fler semestrar på hemmaplan.

– Husbilskunderna har ökat, särskilt på måndagar. Då har de övernattat på parkeringen och passar på att handla innan de åker vidare.

Madeleine Ward säger att alla branscher har gått bra, med bra spridningen mellan butikerna.

Årlig ökning i norr

”Nykomlingen” i den värmländska gränshandeln, Långflons köpcentrum, fyller fem år i höst. Där har man sedan start årligen ökat omsättningen med 10–20 procent.

– I sommar ligger vi på 10 procent upp jämfört med fjolåret och 12 procent på helåret som det ser ut nu, säger Glenn Mattsing, marknadsansvarig.

Årets påskvecka är den hittills bästa för köpcentrumet, och den slog fjolårets ”Höljesvecka”.

– I år blev Höljesveckan lika bra som i fjol.

Fler rutor än så här har haft besök på parkeringen utanför Långflons köpcentrum i sommar.
Fler rutor än så här har haft besök på parkeringen utanför Långflons köpcentrum i sommar. Foto: Micael Thernström/NWT Arkiv

Även om den svenska kronan står lågt – ”oroväckande lågt” enligt Glenn Mattsing – så är de norska besökarna stabilt ökande.

– Vi gör väl något rätt kan man väl säga.

Artikeltaggar

CharlottenbergCharlottenbergs shoppingcenterEkonomiGlenn MattsingLångflons shoppingcenterLars-Erik ErøyMadeleine WardNyheterTöcksforsTöcksfors shoppingcenter

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.