Ett hysteriskt exempel

Ledare
PUBLICERAD:
Nedskräpning.
Foto: Stina Stjernkvist/TT
De allt mer populära elsparkcyklarna har marknadsförts som särskilt miljövänliga. Men nu visar studier att de faktiskt släpper ut mer växthusgaser än en dieselbuss.

När hysterien kring klimatet och den globala uppvärmningen breder ut sig är det inte konstigt att det finns de som vill slå mynt av det. Åk elsparkcykel och rädda klimatet från koldioxiden, tycks devisen har varit när dessa förkättrade fordon fått breda ut sig i våra svenska städer. Än så länge har något företag för uthyrning av sparkcyklarna dock inte etablerat sig i Karlstad, men det är månne bara en tidsfråga. Men antalet fordon har ändå ökat i Värmland.

De är inte bara en trafikfara, när de far fram i ofta alldeles för höga hastigheter på gator, gångvägar och trottoarer (var de skall framföras råder delade meningar om), nu visar det sig att de inte är så klimatvänliga som påståtts. Det är en undersökning från forskare vid North Carolina State University i Förenta Staterna gjort en livscykelanalys av elsparkcyklarna som kommit fram till detta. Studien har publicerats i MIT Technology Review.

Det är inte elen som är boven i dramat, trots att amerikansk el är mer fossilbaserad än till exempel svensk. Den är faktiskt rätt försumbar. Istället är det råmaterialen och själva tillverkningen som står för drygt hälften av utsläppen – alltså utvinning, leverans, förädling och produktion av alla delar som ram, batterier och elmotor. Sedan orsakas 43 procent av utsläppen av den veritabla armé av fordon som får köra runt och samla in, ladda och sedan placera ut elsparkscyklarna varje dag.

Särskilt hållbara är inte elsparkscyklarna heller. De behandlas ovarsamt och slits fort ut och beräknas ha en livslängd på ynka 40 dagar. Andra mätningar kan gå upp till 60 dagar, men det är ändå löjligt kort tid. De ersätter heller inte så värst många bilresor. Enligt undersökningen var det i Raleigh, North Carolina bara 34 som annars skulle ha åkt bil. Nära hälften hade cyklat eller gått, 11 procent hade tagit bussen och 7 procent avstått från resan.

Summerar man det här så kommer forskarna fram till att sett till växthusgasutsläpp per passagerarkilometer så är det bättre att åka dieselbuss, eller till och med elmoped eller elcykel. Så var det med det.

Det hela är nästan hysteriskt roligt då det pekar på en av alla avarter som kommit i klimatalarmismens spår. Företag spelar på vår oro och försöker tjäna sig en hacka på att marknadsföra sin produkt som en del i hur klimatet skall räddas. En del har förmodligen inte heller tänkt så långt som sådana här djupa livscykelanalyser.

Men så går det när man agerar i panik, och det här är ändå bara ett rätt lindrigt exempel. Det finns många ogenomtänkta åtgärder och förslag till åtgärder som lanseras för att rädda klimatet, men som kanske inte alls gör det, utan kanske tvärtom gör saker värre, eller får andra oförutsedda konsekvenser. Hysterisk panik är en dålig vägvisare när vi skall åtgärda olika samhällsproblem.

Detta är en ledarartikel som uttrycker tidningens politiska linje. Nya Wermlands-Tidningens politiska etikett är konservativ.