Semesterslut: Så minskar du ångesten

Nyheter
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Det är inte helt ovanligt att känna stress och ångest inför jobbstarten.
Foto: Robert Henriksson / SvD / TT
Allt gott har ett slut.
Nu i dagarna är det många som börjar jobba igen efter semestern. Psykologen HG Storm delar med sig av sina tips för att tackla övergången på bästa sätt.

På måndagen är psykologen HG Storm tillbaka på kontoret efter en trivsam semester – något han ser fram emot:

– Det ska bli härligt att komma tillbaka och ta sig an nya utmaningar i höst!

Men det är inte alla som tar jobbstarten med en klackspark. Många människor känner stress och ångest inför att återgå till arbetslivet, berättar han.

– Stressen och oron behöver inte bara vara negativ. Den gör att kroppen och hjärnan förbereder sig på att man ska gå in i ett tuffare skede. Det får självklart inte gå till överdrift. Då blir det skadligt.

Eget begrepp

HG storm berättar att forskare vid ett universitet i Granada har myntat ett begrepp som de kallar “efter-semester-syndromet“.

– Tecken på det är nedstämdhet, minskad aptit och dålig koncentrationsförmåga.

– Det finns lite tricks för att bota detta. Dels kan man jobba vidare med acceptansbegreppet. Livet innehåller ju ångest och oro för olika saker, och det är inte sjukligt egentligen.

För att underlätta övergången på bästa sätt föreslår han att man ska arbeta kortare veckor, till en början, om man har möjlighet.

– Man ska alltid vara lite proaktiv. Har man möjlighet ska man inte börja jobba på en måndag. Det är bättre att börja på en onsdag eller torsdag, och på så sätt inleda med en kortvecka.

HG Storm, legitimerad psykolog i Karlstad.
Foto: Lena Richardson

“Sätt realistiska mål”

Hur bra semestern har varit har också stor betydelse, menar HG Storm. Han anser att man ska planera den och sätta upp realistiska förväntningar:

– Det behöver inte vara så märkvärdigt, viktigast är att man känner att semestern har varit bra.

Förutom att inleda med kortare arbetsveckor, om man har möjlighet, ska man ta vara på sommarhalvårets ljusa dagar.

– Slutar man runt klockan 16 så är det ljust i många timmar innan det är läggdags. Genom att ha kvar lite aktiviteter som man hade under ledigheten förlängs semesterkänslan. Tänd grillen eller ta en båttur.

Så överlever du jobbstarten

Ställ om sömnrutinen några dagar innan jobbstarten.

Skippa matlådan första dagen. Gå ut på restaurang och unna dig något gott.

Planera in aktiviteter. Har man en resa i oktober att se fram emot blir det inte lika ångestfyllt.

Förläng helgen. Ta ledigt en fredag eller måndag och hitta på semesteraktiviteter.

Acceptera jobbångesten. Det är normalt att kroppen reagerar så.

Källa: HG Storm, legitimerad psykolog och medlem i Sveriges Psykologförbund.

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.