Hoppa till huvudinnehållet

Stor kampanj för ekologisk produktion

Publicerad:
Petter Bergvall i BB-avdelningen på gården.
Petter Bergvall i BB-avdelningen på gården. Foto: Jonny Ohlsson

Om några veckor inleds en av de största kampanjerna någonsin i Sverige för ekologisk produktion, konsumtion av ekologiska varor och miljönyttan med att säga ja till allt det ekologiska och kravmärkta.

Bakom satsningen står Ekologiska lantbrukarna, Organic Sweden, Krav och Sveriges Konsumenter.

– I Värmland anordnas en lång rad aktiviteter, både på gårdarna och ute i handeln. Vi har konsumenterna med oss och nu måste den ekologiska produktionen öka för att tillgodose det ökade behovet, säger Bengt Edsgård, Edsbergs gård, som tillsammans med sin bror arbetar med ekologisk och kravmärkt grisuppfödning.

Kickoffen för kampanjen hade förlagts till lantbrukarparet Petter Bergvall och Jonna Larsson, som bedriver grisuppfödning och fåruppfödning på gårdarna Ramstad och Sjönnebol, någon mil utanför Säffle.

– Vi har inte ångrat steget att satsa ekologiskt och kravmärkt. Vi ligger rätt i tid. Allt fler är beredda att handla ekologiskt. Vi tänker långsiktigt. Det kan bara bli bättre, säger Petter Bergvall.

Bra komplettering

Petter och Jonnas uppfödning handlar årligen om cirka 2 000 smågrisar. Företaget har 500 hektar skog och 200 hektar åkermark. Jonna Larsson har sett till att gården berikats med uppfödning av får..

– Produktionerna kompletterar varandra på ett bra sätt. Både företagsmässigt och för våra grödor.

Det finns mycket att tänka på för grisuppfödarna. Kommer vargen? Kommer örnarna och slår ned på smågrisarna som går ute? Kan man förhindra korparna att hacka på grisarnas ögon? Vad händer om vildsvinen dyker upp och vildsvinsgalten ger sig på några av suggorna på gården?

– Än så länge har vi förskonats från allt det du räknar upp, men vi får hela tiden vara vakna över att sådana händelser kan komma att inträffa, säger Petter Bergvall.

Vid kickoffen fanns handlare, odlare och politiker på plats.

Kickoffen för den stora kampanjen var förlagd till Petter Bergvalls och Jonna Larssons gårdar , Ramstad och Sjönnebol.
Kickoffen för den stora kampanjen var förlagd till Petter Bergvalls och Jonna Larssons gårdar , Ramstad och Sjönnebol. Foto: Jonny Ohlsson

Ökad efterfrågan

Stefan Källvik, Säffle, är en av Ica-handlarna i Värmland. Han märker att efterfrågan på ekologiskt ökar.

– Det råder ingen tvekan om den saken. Konsumenterna märker skillnaden och är beredda att betala en slant extra för att få ekologiska varor.

Prisskillnaden mellan ekologiskt och konventionellt odlat är inte så stor, hävdar de ekologiska odlarna. Mindre än vad många konsumenter tror.

Jonna Larsson har fått fart på fåruppfödningen.
Jonna Larsson har fått fart på fåruppfödningen. Foto: Jonny Ohlsson

Olle Göransson, Torfolk gård, var med vid kickoffen.

– Jag tycker det är hög tid att gifta i hop lokal produktion och det ekologiska. Det är logiskt att göra på det sättet.

Utmaningar

Men det saknas inte utmaningar för bönderna som satsar ekologiskt. Ät mindre kött och må bättre ,säger en del forskare.

– Det är möjligt att konsumtionen av kött och fläsk kommer att minska , men vi hoppas och tror att detta främst kommer att drabba de importerade produkterna, säger Bengt Edsgård.

Bland de värmländska bönderna har det varit delade meningar om det konventionella och ekologiska. En del bönder tror inte ett skvatt på det ekologiska och sätter upp kalla handen. Andra hyllar det ekologiska. Vilka drar vinstlotten?

– Självklart blir de som satsat på ekologiskt och kravmärkt vinnare, säger Anders Heimer, Morgonhöjdens Eko, representant för Organic Sweden.

Gör avtryck

Han menar att den stora kampanjen som drar i gång om några veckor kommer att göra avtryck både bland lantbrukarna, handlarna och konsumenterna.

– Vi måste alla värna om miljön och se till att köpa mer ekologiskt och kravmärkt.

Artikeltaggar

EkonomiKravmärktLantbrukSäffle

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.