• idag
    19 okt
    • Vind
      1 m/s
    • Vindriktning
      NV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • tisdag
    20 okt
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      SO
    • Nederbörd
      3.4 mm
  • onsdag
    21 okt
    10°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      2.5 mm
  • torsdag
    22 okt
    10°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • fredag
    23 okt
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      V
    • Nederbörd
      0.0 mm

Mullorna som sjörövare

Ledare
PUBLICERAD:
En snabb motorbåt från det iranska revolutionsgardet åker runt svenskägda Stena Impero.
Foto: Hasan Shirvani/Mizan News Agency via AP
Den iranska regimen har sänkt sig till ren piratverksamhet när de i fredags kapade det svenskägda, men brittiskflaggade, tankfartyget Stena Impero medan det seglade genom det strategiska Hormuz-sundet vid Persiska viken. Sådant beteende får inte accepteras, och den fria sjöfaten måste skyddas.

Fartyget Stena Impero, som ägs av det svenska rederiet Stena Bulk, uppbringades av mindre båtar och en helikopter från det iranska revolutionsgardet när det befann sig på omanskt vatten. Därefter har fartyget förts till den iranska hamnstaden Bandar Abbas. Iran hävdade då att de gjort det för att "försäkra sig om regionens säkerhet". Men det är deras agerande som nu hotar samma regions säkerhet.

I själva verket är detta ett svar på att myndigheterna i det brittiska territoriet Gibraltar den 4 juli beslagtog den iranska supertankern Grace 1, sedan man fått underrättelser på att det, i strid med EU-sanktioner, fraktade olja till Syrien. Redan innan fredagens piratdåd så hotade regimen i Teheran med att hämnas. Mohsen Rezai, en rådgivare till den högste ledaren ayatollah Khamenei sade att om britterna inte släppte tankern så skulle de lägga beslag på en brittisk tanker. Under söndagen sade talmannen i det iranska parlamentet, Ali Larijani, rent ut att britterna "stal och fick ett svar" från revolutionsgardisterna.

Kapningen har orsakat politiska konvulsioner i London, där man redan på onsdag väntas utse en ny premiärminister efter Theresa May, sedan det konservativa Tory-partiet hållit sin medlemsomröstning. Många har varit kritiska till hur Mays kabinett skött ärendet. Regeringen verkar inte ha haft någon beredskapsplanering inför att något sådant här skulle kunna ske efter det att Gibraltar tagit in Grace 1, som att skydda brittisk sjöfart i området.

Dessutom så har den brittiska regeringen dragit på beskedet om huruvida de skall delta i en Amerikaledd internationell flottstyrka i Gulfen eller inte. Detta samtidigt som de själva har för få egna flottresurser. Det erkände till och med viceministern Tobias Ellwood i en intervju, och sade att det berodde på att den kungliga flottan rustats ned för mycket. Nu skall de skicka ned jagaren HMS Duncan då fregatten HMS Montrose inte var tillräckligt kraftfull, men det är allt en sorglig utveckling för det land som en gång härskade över vågorna.

Att hoppas på något svenskt agerande vore för mycket, trots att fartyget är svenskägt. Utrikesminister Margot Wallström (S) har inte velat säga något. Å andra sidan har vi ännu sämre ställt med militära resurser än britterna, specialförbandet SOG möjligen undantaget. Någon direkt militär insats är dock förmodligen avlägsen då det skulle riskera att trappa upp en redan spänd situation.

Tyvärr är det nog så att Storbritannien kommer att få ge vika för Irans sjörövarfasoner och utpressning, och släppa den iranska tankern från Gibraltar. Men lärdomen borde vara att se till att skydda den ekonomiskt viktiga sjöfarten i Gulfen från liknande piratdåd i framtiden. Där skulle Sverige kunna delta då vi har erfarenhet från liknande operationer på Afrikas horn. Annars tvingas vi acceptera att Iran flagrant kan bryta mot internationella sanktioner och embargon och skicka sina fartyg dit de behagar.

Detta är en ledarartikel som uttrycker tidningens politiska linje. Nya Wermlands-Tidningens politiska etikett är konservativ.