Moderaterna vill sänka bensinskatten

Debatt
PUBLICERAD:
För oss har det varit prioriterat att stoppa den extra beskattningen på bensin och diesel som regeringen införde under föregående mandatperiod, skriver Elisabeth Svantesson och Niklas Wykman.
Foto: Pontus Lundahl/TT
Efter ett nytt beslut i riksdagen som regeringen och dess stödpartier har drivit igenom står det dock klart att vår skattesänkning enbart blir tillfällig, skriver Elisabeth Svantesson och Niklas Wykman.

I ett land med långa avstånd är bilen ett måste i vardagen för en stor andel av befolkningen. Även utanför städer med tunnelbana och tillgänglig busstrafik behöver människor varje dag åka långa sträckor till barnens förskola, arbete, mataffären och släktingarna på ålderdomshemmet. För att klara det livspusslet är bilen en nödvändighet.

Tack vare Moderaterna sänks i dag skatten på drivmedel. För oss har det varit prioriterat att stoppa den extra beskattningen på bensin och diesel som regeringen införde under föregående mandatperiod. Skattehöjningarna som den rödgröna regeringen konsekvent pressat upp innebär påtagliga konsekvenser för hushållen och företagen, framför allt på landsbygden.

Vi hade önskat att den skattesänkning som trädde i kraft 1 juli hade kunnat ligga fast och att extrabeskattningen på drivmedel hade stoppats även för kommande år. Efter ett nytt beslut i riksdagen som regeringen och dess stödpartier har drivit igenom står det dock klart att vår skattesänkning enbart blir tillfällig. Kommande år ska skatten på bensin- och diesel återigen höjas. Det hade inte en moderatledd regering tillåtit.

Stefan Löfvens (S) politik har konsekvent försvårat livet för människor som lever utanför våra större städer. En politik som slår mot alla människor som tar bilen till jobbet, skjutsar barn till träningar och kör sina gamla föräldrar till vårdcentralen. De som får samhället att fungera. Med den nuvarande regeringens skattehöjningar riskerar vi snart att få ett bensinpris på omkring 20 kronor per liter.

Utöver fortsatt höjd drivmedelsskatt ska nya bensin- och dieselbilar inte ens få säljas i Sverige om 11 år om regeringen får som den vill. Socialdemokraterna och Miljöpartiet driver samtidigt på för att införa en kilometerskatt. Senast i ordningen har regeringens reseavdragskommitté även presenterat förslag om att avskaffa reseavdraget för hundratusentals svenskar. Att konsekvent straffbeskatta barnfamiljen och pensionären som saknar alternativ till bilen är inte en välavvägd klimatpolitik.

Vi är stolta över det välstånd som till stor del bygger på framgångarna för våra större industrier och företag som finns långt utanför våra större städer. Det har länge funnits en relativt bred politisk enighet i Sverige om att trygga en levande landsbygd och inte äventyra förutsättningarna för jobb och tillväxt i hela landet. Men nu är vänsterregeringen tydliga med att klassa flygresor och bilåkande som något icke önskvärt och ökar därmed pressen på en redan ansträngd landsbygd.

När landets befolkning utanför våra största städer får betala priset för regeringens symbolpolitiska åtgärder äventyras sammanhållning och klyftan mellan stad och land vidgas. Så här kan inte politik bedrivas i ett land med långa avstånd där människor är direkt beroende av bilen för att få ihop livet. Så här tar man inte ansvar för Sverige.

Elisabeth Svantesson (M)

Ekonomisk-politisk talesperson

Niklas Wykman (M)

Skattepolitisk talesperson

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.