I knappt ett år har det varit krav på skriftliga avtal vid telefonförsäljning. Syftet var att stärka kunderna, men på vissa sätt är det värre nu än innan.
– De mest sårbara får större problem, säger Mattias Grafström, vd på Telekområdgivarna.
Sedan den 1 september 2018 har det varit krav på att alla avtal där konsumenten rings upp via telefon ska bekräftas skriftligt efter säljsamtalet. Tanken med ändringen var att stärka konsumentskyddet, att det skulle krävas mer än att bara säga ja över telefon. Men oseriösa företag har hittat sätt att komma runt de nya reglerna.
– Säljarna babblar på och lovar det ena och det andra. De skickar sms till kunden och lovar att det blir som de pratat om. Sedan visar det sig att det blivit betydligt dyrare, säger Mattias Grafström, vd på Telekområdgivarna som ger oberoende vägledning till konsumenter.
Det händer att oseriösa aktörer snabbt guidar konsumenter till knappen för signering för att de inte ska hinna läsa avtalet ordentligt. Telekområdgivarna får ofta ta emot klagomål från folk som känner sig lurade när de inte läst igenom avtalet, utan litat på vad säljaren sagt. I många fall upptäcker inte konsumenten vad som hänt förrän den första räkningen dimper ner. Och då har oftast ångerrättstiden gått ut.
Färre aktörer – men högre summorInnan regeländringen kunde man begära ut ljudfilen från ett säljsamtal för att försöka bevisa att avtalet var ogiltigt. När det nu finns digitalt underskrivna avtal behöver inte företagen spara ljudfilerna. Och ett kryss i en ruta i ett mejl eller sms är lika bindande som en underskrift med penna och papper.
– Ljudfilerna talade ofta till konsumentens fördel. Man kunde höra att något inte stämde. Och då har det gått att ogiltigförklara avtalen. Men nu finns det ju ett avtal som konsumenten har skrivit under, säger Mattias Grafström.