Karlstads kommun och Region Värmland vill kunna upphandla flygtrafik till Karlstads flygplats. Nu ställer de krav på regeringen och Trafikverket.
Samtidigt är en ny Frankfurtlinje inte långt borta.
I Sverige får bara Trafikverket upphandla flygtrafik.
Det vill Karlstads kommun och Region Värmland ändra på.
"Vi måste få upphandla flygtrafik“I en gemensam skrivelse till regeringen och Trafikverket kräver de att kunna få upphandla flygtrafik själva.
Om det inte är möjligt är kravet att Trafikverket gör det åt Karlstads flygplats.
Fungerar inte det vill de att staten tar över.
– Regeringen får ta ansvar nu, säger kommunstyrelsens ordförande Per-Samuel Nisser (M).
Han menar att dagens regelverk gör det mycket svårt för näringslivet i Värmland.
– Vi måste kunna ta oss härifrån och ut i världen. Det är därför Frankfurtflygen, innan de försvann, har varit bra. I dag kör folk härifrån i egen bil till antingen Arlanda, Landvetter eller Gardermoen i Norge.
– Och det är inte bra, varken ur en miljösynpunkt eller i ett tidsperspektiv.
Att ge Karlstad flygplats denna möjlighet är viktigt på lång sikt, anser Per-Samuel Nisser.
– Både stad och landsbygd ska kunna leva, det måste regeringen se till, säger han.
Kan ta tid
Från Hagfors flygplats, likaså Torsbys, går statligt upphandlad flygtrafik och i andra EU-länder får regionala flygplatser själva upphandla.
– Vi vill spela efter samma spelregler som de andra, vi vill inget annat, säger oppositionsrådet Linda Larsson (S), som står bakom skrivelsen.
Även Karlstad flygplats vill se en förändring, berättar flygplatsens styrelseordförande Mikael Lundström.
– Klart att regionen eller kommunen själva – eller via Trafikverket – ska kunna upphandla om flygtrafiken utefter vad näringslivet i det området behöver.
Att regeringen ändrar reglerna kan däremot ta tid, menar Mikael Lundström.
– Politiskt är det inte särskilt smidigt med flygfrågor, så jag tror regeringen drar sig för att ändra något. Men så småningom ska vi kunna ha samma möjligheter som i resten av Europa.
Sedan februari har Karlstad flygplats jagat en ny kommersiell lösning för att åter trafikera flyglinjen Karlstad-Jönköping-Frankfurt.
– Vi ska snart ta ställning till några skarpa alternativ som vi vill gå vidare med till finansiärerna och ägarna, det vill säga regionen och kommunen, säger Mikael Lundström.
Några alternativ du kan dela med dig av?
– Det kan jag tyvärr inte göra nu, svarar han.
Ser över finansieringen
Regionen har tillsammans med Karlstads kommun sett över vad det kostar för kommunen att driva flygplatsen.
– Och efter årsskiftet planerar vi att presentera några förslag för vi hur ska säkra flygplatsens framtida drift. Men får vi inga flyglinjer på flygplatsen, då finns det ingen anledning att ha kvar den. Allt hänger ihop, säger Lars Christensen, regional utvecklingsdirektör på Region Värmland.