Spelrecension: They are Billions

Spel
PUBLICERAD:

They are Billions

Windows/Xbox One/PS4
Åldersmärkning: 16

They are Billions har varit spelbart i early access i ett par år nu. För den som inte vet vad det är, så innebär det att du kan köpa och spela, innan det är helt färdigt. Inte alla spel i early access blir någonsin färdiga, och andra slutar som besvikelser. Men många blir också fenomenala, som Sub-nautica.

They are Billions hamnar lite mittemellan ytterligheterna. Det är i grund och botten fortfarande ett bra realtidsstrategispel, om att bygga upp ett försvar, en fungerande ekonomi, och sedan försvara sig mot ändlösa horder av irriterande zombier. Nu har dock även en kampanj tillkommit, och den lever inte alls upp till förväntningarna.

Att spela överlevnadsläget är fortfarande roligast, men det finns en gräns för hur många gånger jag kan spela samma scenario om och om igen utan någon större progression. Därför var jag väldigt nyfiken på kampanjen, som ger oss ett tydligare mål och en struktur att följa. Den är för all del inte någon katastrof, men den bidrar inte riktigt med den välbehövliga variation vi hade hoppats på.

Alla uppdrag går ut på ungefär samma sak. Bygg upp ett tillräckligt stort samhälle (det måste finnas mat för zombierna, om försvaret faller, trots allt), döda alla fiender eller överlev en viss tid. Det finns också så kallade hjälteuppdrag, där du spelar en karaktär och utforskar byggnader för att leta efter resurser. Till en början kan det kännas som en frisk fläkt, men tyvärr är de här uppdragen långsamma, simpla och tråkiga. Det är som ett extremt avskalat litet rollspel, där det svåraste är att se vad i de plottriga miljöerna som går att plocka upp.

För den som ändå bara tänkt fortsätta att spela överlevnadsläget är They are Billions fortfarande ett kul litet strategispel, och mer prisvärt än det liknande Conan Unconquered. Vänta dig bara inga underverk från kampanjen.

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.