Pontus Tidemand körde EM-premiären i rallycross och fortsätter av allt att döma i helgens tävling i norska Hell.
– Det vore kul. Jag ligger ju femma i mästerskapet, det är inte så illa egentligen, säger Tidemand
Precis som på Silverstone i England den 25–26 maj är Tidemand anmäld i Eklund Motorsports Volkswagen Beetle Supercar.
– Vi bestämde att vi ska åka i alla fall. Vi lastar och tar med bilen så får han komma, säger Per Eklund, som i samarbete med Kristoffersson motorsport också har en Volkswagen Polo med norrmannen Sondre Evjen.
Tidemand har inte tävlat i rally sedan Svenska rallyt.
– Vi jobbar på det, det är huvudspåret att få till några fler starter med M-sport i Ford, säger Tidemand.
Troligen handlar det om europeiska tävlingar under andra halvan av VM-säsongen. I väntan på det kör han SM-rallysprint med sin egen Skoda den 28 juni under SM-veckan i Malmö.
Han har också nyligen testkört.
– Det var Skoda och så var vi iväg på ett test med ett annat bilmärke.
Och så gör han inhopp i rallycross och lyckades bra i England trots att han inte tävlat sedan 2014 (med undantag för vinterns RallyX on ice).
– Ja, jag hade inte räknat med att gå till final. Vi hade bra starter, och det är en fördel.
Han är också sugen på hemmatävlingen.
– Höljes vore roligt att vara med på och sladda litegrann.
Den värmlänning som ligger bäst till i EM-totalen är dock Thomas Bryntesson, 23, från Töcksfors och tävlande på norsk licens.
Bryntesson var fyra i Supercar-EM 2018, men siktar högre i år och inledde med andraplats bakom Robin Larsson, som kör för Kilsteamet JC Raceteknik, på Silverstone.
– Det var en riktigt bra start faktiskt. Väldigt kul när det är nytt team och nytt för oss allihop. Jag var väldigt spänd före, säger Bryntesson, som köpt bilen, en Volkswagen Polo, av Marklund motorsport och får support, men sköter annars allt själva i det egna familjedrivna teamet från Töcksfors.
Lukas Walfridson ligger nia efter att ha slutat fyra i semifinal och missat final.
"Vi tar nya tag och satsar på att nå hela vägen till final", skriver han på sin Facebooksida.
Hvaal ersätter Thorén
För Peter Hedströms team från Torsby var det motigt på Silverstone.
Smällar och materialproblem hindrade Hedström själv och han fick nöja sig med semifinal (fjärdeplats), men värre var det för teamkamraten Daniel Thorén från Kil som kraschade in i en betongmur och fick uppsöka sjukhus med brutna revben. Folkvagnen är fixad, men Thorén är inte återställd och ersätts i Norge av hemmaföraren Alexander Hvaal, som körde för Hedström motorsport säsongen 2017, och då gick det bra på banan utanför Trondheim.
– Vi tog oss båda till final, jag satte snabbaste varvid i semin, minns Hedström, som slutade fyra och Hvaal trea.
Simon Olofsson, Charlottenberg, i RX2-klassen hade det jobbigt i England och var tia av elva i kvalet och åkte sedan ut i semifinalen.
I RX2 kör även Finnskogaföraren Marcus Höglund från Lima och Jimmie Walfridson från Torsby och JC Raceteknik.
Kilsteamet ställer också upp med belgaren Enzo Ide i Supercar-EM och i RX2 Ben-Philip Gundersen, Norge. Skåningen William Nilsson lämnar dock teamet och startar inte i Hell, men siktar på Höljes.
I Supercar-VM finns det inga värmlänningar i år. De enda svenskarna som kör permanent är bröderna Timmy och Kevin Hansen, som leder dubbelt, och Anton Marklund.