En tallriksmodell för lokal tillväxt

Debatt
PUBLICERAD:
De flesta kunder är medvetna på ett annat sätt än tidigare och vill ha en relation mellan vad de lägger på tallriken och platsen där de bor, skriver Claes Jonasson.
Foto: Anders Wiklund/TT
Konsumenter och producenter på en ort går samman och startar en reko-ring där råvaror och produkter säljs direkt från producent till konsument, skriver Claes Jonasson.

En del i den allmänna debatten om vår mat som jag tycker är intressant och som lyfts av mat- och jordbruksjournalisten Ann-Helen Meyer von Bremen är diskussionen om maten och dess påverkan på vår hälsa och vår miljö. Debatten landar enligt Meyer von Bremen ofta i vad vi ska äta och mycket mer sällan om hur.

När man talar om mat blir det ofta fokus på vad vi inte ska äta på grund av klimat- och miljöavtryck, hälsoaspekter eller arbetsförhållanden. Fokus blir på produkten istället för på vad Meyer von Bremen menar hur vi istället borde odla, förädla, äta och handla.

Varje vecka är det utlämning av lokal mat på olika reko-ringar i Värmland. I Karlstad, Hagfors Sunne, Torsby och Kristinehamn har det startats reko-ringar under de senaste två åren. Reko står för rejäl konsumtion och är ett sätt att handla lokalproducerad mat, helt utan mellanhänder. Konsumenter och producenter på en ort går samman och startar en reko-ring där råvaror och produkter säljs direkt från producent till konsument.

Här talar vi om äkta konsumentmakt. Du och jag kan vara med och påverka och skapa förutsättningar för lokalproducerad mat. Detta är ett bra exempel på hur ett annorlunda konsumtionsmönster kan ändra på förutsättningarna för såväl producent som konsument. De flesta kunder är medvetna på ett annat sätt än tidigare och vill ha en relation mellan vad de lägger på tallriken och platsen där de bor. I Värmlands reko-ringar finns det producenter som Älvans Honung, Lundgrens Chark, Hansson Skog och Fiske, Enbackens Musteri och Torfolk Gård för att nämna några exempel.

Genom att människor handlar via en reko-ring så får konsumenten en direkt relation med producenten som på ett tydligt sätt kan förklara hur och vart maten produceras. Om någon vara visar sig inte hålla måttet kan frågor ställas och besvaras på direkten. På köpet får vi färskare och godare mat och bidrar med den lokala tillväxten.

”Reko-ring är goda relationer mellan mig som producerar mat och konsumenten, en genial mötesplats för lokal småskalighet", kommenterar Carina Wallner från Norra Sanna Bageri när hon får frågan vad Reko betyder för hennes företag. ”Vi erbjuder mat som kommer från där du bor! Så rätt, så enkelt och så i tiden!”

Enligt SCB så har antalet livsmedels- och dryckesproducenter ökat i Värmland mellan 2007 till 2017 med 26 procent. Omsättningen för exempelvis dryckesföretagen har mellan 2013 och 2017 ökat med 60 procent. När Tillväxtverket släppte sin rapport Industri, tillväxt och konkurrenskraft 2018 så hade man undersökt i vilka branscher det skapas nya jobb och företag. Rapporten visar att ”störst jobb- och företagstillväxt fanns inom livsmedelskonsumtion”. Denna bransch växer tio gånger mer än den näst snabbaste branschen i antalet anställda.

Under våren 2019 aktiveras en handlingsplan för livsmedelsnäringarna kopplad till Värmlands livsmedelsstrategi. Aktörerna inom näringen, LRF, Hushållningssällskapet och Nifa kraftsamlar tillsammans med Region Värmland och länsstyrelsen för att utveckla den värmländska livsmedelsbranschen till en lönsam och hållbar del av det värmländska näringslivet. Helst vill vi göra det tillsammans med alla konsumenter. Du, jag och alla andra! Så utnyttja din konsumentmakt. Det stärker Värmland, skapar tillväxt och inte minst – det smakar så mycket bättre!

Claes Jonasson

Verksamhetsledare Nifa – Branschförening för värmländska mat- och dryckesföretag

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.