“Klassens” - inte så roligt som det är tänkt

Insändare
PUBLICERAD:

Nu är det den tiden på året där sommaren börjar närma sig och för vissa innebär detta ett evighetslångt sommarlov, studenten. I dessa studenttider är det många förberedelser igång, allt ifrån att ordna flak och champagnefrukost till att köpa balbiljetter och ordna festkläder inför den stora dagen.

I studenttider utses klassens solstråle och andra omdömen. Judith Magnusson ifrågasätter denna tradition. Bilden är från fjolårets student och har inget med insändaren att göra.
Foto: Tommy Andersson

En av dessa förberedelser kallas för ”klassens” och går ut på att klassen ska nominera förslag på sina klasskompisar om vem de är i klassen. Till exempel kan en särskilt glad elev få stämpeln ”klassens solstråle” eller en riktigt smart elev stämplas som ”klassens Einstein”.

Denna stämpling av individer verkar vara en tämligen populär företeelse, men varför är det så? Varför tycker vi det är så roligt att med ett ord eller några få ord kategorisera våra vänner och placera dem i skilja fack? Finns det inget problematiskt med detta till synes harmlösa nöjet?

Tyvärr blir det alltid inte så roligt och lättsamt som det är tänkt. Det kan lätt bli känsligt när personer får mer negativt laddade stämplar. Vad händer när en elev som har det tufft i skolan med kämpar så gott den kan får stämpeln ”klassens drop-in” eftersom den är sen så ofta? Eller vad händer när någon tar illa upp av av benämnas ”klassens fjäskis”?

Tråkigt nog finns det otaliga exempel på hur ”klassens” gått fel och urartar till mobbning eller kränkning. 2019 dömdes en 19-åring för förtal i Malmö tingsrätt efter att ha utsatt en klasskamrat till ”klassens fuckgirl”.

Även om de flesta förmodligen tycker att ”klassens” är en rolig grej, ett kul skämt som vi inte bör tolka in för mycket i, finns det också de som blir oroliga och får ångest över om vilken stämpel de kommer bära på studentdagen. Detta handlar inte bara om en studenttradition, utan om ett större samhällsproblem. Att vi människor ständigt dömer, granskar och kategoriserar andra människor utan en tanke på deras situation och deras känslor.

Jag tycker att vi borde fundera på om fenomenet med ”klassens” verkligen bör fortsätta uppmuntras. Är det inte dags att vi hittar nya, roligare traditioner som inte kan urarta till mobbning, som inte går ut på att kategorisera människor?

”Klassens” är en tradition som hör till det förflutna. Studenttiden är en tid då ungdomar går ut i vuxenlivet, så varför ska den avslutas med ett så barnsligt beteende?

Judit Magnusson

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.