Viktigt för dig som hyr en bil

Insändare
PUBLICERAD:

Patent- och marknadsöverdomstolen har 2019-04-16 fastställt en dom om biluthyrning. Den innebär att biluthyrningsföretag inte får ha villkor som gör kunderna obetingat ansvariga för skador på bilen. Det krävs att kunderna verkligen är ansvariga, till exempel genom oaktsamhet.

Domen innebär att även uthyraren har en bevisskyldighet. Följande exempel kan antyda varför Konsumentombudsmannen (KO) har drivit frågan i domstol:

Det är mycket att tänka på när du hyr bil - och om olyckan skulle vara framme.
Foto: ANDREAS APELL / TT

En kund återlämnade en bil till ett uthyrningsföretag i Karlstad på en söndag. På tisdag meddelade företaget att kunden orsakat litet färgskrap på en stötfångare. Kunden hade granskat bilen och var oförstående. Ändå var det nödvändigt att skriva en skadeanmälan och därmed godkänna debitering av självrisken 7 000 kronor. Annars skulle följden ha blivit ett mycket stort skadestånd enligt de allmänna hyresvillkoren.

Med den nya domen kommer det att krävas tillförlitligt underlag för skadebedömning, även vid återlämnande utanför kontorstid. Övervakningskamera eller annan dokumentering vid återlämnandet lär komma att behövas.

LM

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.