Socialdemokraterna är inte trovärdiga i frågan om spelbolagsreklam

Debatt
PUBLICERAD:
Spelreklamens vara eller icke vara kan självklart diskuteras men då måste den diskussionen föras både trovärdigt och ansvarsfullt. Det gör inte S genom Ardalan Shekarabis (bilden) utspel mot spelbolagen, skriver Noah Hjortman och Marléne Lund Kopparklint.
Foto: Marko Säävälä/TT
Det socialdemokratiska arbetarpartiet bedriver faktiskt ett eget spelbolag. Som de tvättäkta kapitalister utnyttjar de spelbranschen för att göda den egna partikassan, skriver Noah Hjortman och Marléne Lund Kopparklint.

Den alltmer utbredda spelbolagsreklamen har kommit att bli ett störningsmoment för många. Reklamen går helt enkelt inte att komma undan, vare sig man sitter hemma i tv-soffan, står och väntar på bussen, eller lyssnar på radion.

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) kallade med anledning av detta till ett möte med flertalet spelbolag, för att hota dem med att om de inte ändrar sin aggressiva marknadsföring kommer den socialdemokratiska regeringen att behöva vidta hårda åtgärder. Shekarabis metod att använda ”aja-baja-fingret” för att kuva spelbolagen till regeringens vilja är i sig tveksam, men det går väl ändå inte att missta regeringens goda vilja i frågan?

Det är sant, att med tanke på sossarnas allmänna ovilja att ta tag i andra mer akuta samhällsproblem, är deras handlingskraft i reklamfrågan ändå glatt överraskande. Även om gängkriminaliteten, den ökade otryggheten och vårdkrisen är viktiga och brådskande problem, kan det ändå uppskattas att det åtminstone finns en fråga som civilministern vill ta tag i på riktigt. Hans engagemang i frågan hade nästan kunnat ses som tappert, om det inte hade varit för han och hans partis ofantliga hyckleri i frågan.

Det socialdemokratiska arbetarpartiet bedriver faktiskt ett eget spelbolag. Som de tvättäkta kapitalister utnyttjar de spelbranschen för att göda den egna partikassan, och med liknande aggressiva marknadsföring som spelbolagen gör de allt som står i sin makt för att så många som möjligt ska lockas av löften om storslagna vinster. De har till och med gått så långt att de sålt sina lotter på kredit och på så sätt drivit tusentals pensionärer till Kronofogden. Att, som ett parti med detta på samvetet, sedan kalla till möte för att diskutera de andra spelbolagens omoraliska agerande är minst sagt att kasta sten i glashus.

Spelreklamens vara eller icke vara kan självklart diskuteras men då måste den diskussionen föras både trovärdigt och ansvarsfullt. Det gör inte S genom Ardalan Shekarabis utspel mot spelbolagen. Det är inte bara det vaga löftet eller de hårda orden om att ”något ska göras” som borde ifrågasättas utan hela hans partis dubbelmoral i frågan.

För det finns egentligen inget rättsligt fel i det Socialdemokraterna gör. Man varit noga med att se till att få speciella undantag från lagen som låter just deras bolag både få marknadsföra i Sverige och sälja lotter på kredit. Och även om man kanske borde undvika att driva pensionärer till kronofogden, har även politiska partier rätten att få bedriva företag såvida de inte gör något brottsligt. Vår enda rekommendation är att Ardalan Shekarabi ser till att även hans egna socialdemokratiska spelbolag- och inte bara deras konkurrenter- gör det som är moraliskt rätt nästa gång han är på dåligt humör av Ninja Casinos senaste reklamkampanj.

Noah Hjortman (M)

Ordförande, Moderata ungdomsförbundet i Karlstad

Marléne Lund Kopparklint (M)

Riksdagsledamot

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.