• idag
    18 jan
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      SO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • tisdag
    19 jan
    • Vind
      1 m/s
    • Vindriktning
      SO
    • Nederbörd
      0.1 mm
  • onsdag
    20 jan
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      SO
    • Nederbörd
      2.2 mm
  • torsdag
    21 jan
    • Vind
      6 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      4.0 mm
  • fredag
    22 jan
    • Vind
      5 m/s
    • Vindriktning
      SO
    • Nederbörd
      0.0 mm

Båtvraken kostar - kräver hårdare regler

Insändare | Kantrade Båten
PUBLICERAD:

När skall Karlstads kommun lära sig att inte tillåta gamla pråmar och båtar att lägga till inom Karlstads kommuns vatten? Hur kunde man ge tillstånd att som Båten få lägga till och bedriva verksamhet i 25 år?

Den ligger på samma plats hela tiden och ägarna får förlängt tillstånd år efter år utan att de kontrollerar skicket på skrovet. Finns idag inga regler, föreskrifter, som säger vilka kontroller/besiktningar som Karlstads kommun kan begära in vid utfärdande av tillstånd, typ att restauranger måste sköta sig för att behålla utskänkningstillståndet.

Insändarskribenten är fundersam över kommunens “båtaffärer” de senaste åren.
Foto: Lisa Olaison

När konkursen var ett faktum senast och Båten övertogs av en ny entreprenör, som fick nytt tillstånd att finnas kvar fram till sommaren, då kommunen skulle ta över Båten. Varför? Särskilt när det visade sig efter haveriet att ägaren inte hade någon försäkring som täcker kostnaden för att ta vara på eländet.

Nu får skattebetalarna i Karlstads kommun betala ett arbete för, enligt mediauppgift, cirka 5miljoner kronor.

Det här är ju inte första gången som kommunen har fått gå in och bekosta bärgning och skrotning av sjunkna båtar. Det måste väl finnas bättre områden att lägga pengarna på? Finns det inga krav från kommunens sida när det gäller att lägga till med båt (pråm) och sen låta dem ligga många år utan kontroll/besiktning av flytförmåga?

Det är dags att tänka till om hur kommunen ska behandla frågan om gamla båtar, tillstånd och försäkringar så att vi skattebetalare inte behöver stå för kostnaderna när det går fel.

Tommy Karlsson

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.