Spelrecension: Mortal Kombat 11

Spel
PUBLICERAD:

Mortal Kombat 11

PS4/Xbox One/Windows
Netherrealm
Åldersmärkning: 18

Mortal Kombat-serien har verkligen lyckats muta in sitt eget territorium på fightingscenen. Från början var det mest på grund av våldet och de digitaliserade karaktärerna, men numera ligger seriens storhet snarare i hur lättillgängligt och inbjudande spelen faktiskt är. Fightinggenren är annars ökänd för höga inlärningskurvor, där du måste öva in knappkombinationer och läsa av varenda liten rörelse hos motståndarna.

Knappkombinationer är så klart oundvikliga, och finns även i Mortal Kombat 11, men det är väldigt lätt att lära sig grunderna. Några specialförmågor och ett par kombos, så är du egentligen fullt redo att börja slåss. I alla fall mot likasinnade vänner i soffan, eller mot AI:n. Bland annat finns det en härligt korkad och underhållande storykampanj, som fortsätter den vid det här laget mer eller mindre obegripliga intrigen. Ger du dig ut online kan du förmodligen räkna med att få rejält med smörj om du inte över ordentligt först. Men det är som det ska vara – poängen är att MK11 har en låg tröskel som även nybörjare enkelt kan ta sig över. Det är inte ett spel du behöver bli särskilt bra på för att ha roligt med.

Om du har spelat föregångaren, eller Injustice-spelen för den delen, så vet du precis vad som väntar dig i MK11. På gott och ont. Här finns inte jättemycket nytt, men allting är lite mer slipat och väldigt tjusigt presenterat. Det är snabbt, snyggt och brutalt, och estetiken är inte lika galet ful som den brukar. Karaktärsmodellerna är förvisso aningen identitetslösa och småtrista den här gången, så på vissa kommer säkert att sakna de fula fanskapen från föregångarna. Mortal Kombat-serien behöver inte god smak, trots allt. Dess hela identitet bygger på raka motsatsen.

Tyvärr dras helheten ner rejält av den märkliga, lootbaserade designen. Mikrotransaktioner och ett märkligt lootsystem gör att spelet ganska så snart känns utdraget på ett väldigt artificiellt vis. Det finns mycket innehåll här, men att låsa upp allt lär ta oheligt lång tid. Det ger en besk eftersmak som är svår att skaka av sig, och förtar lite av den tajta, väldesignade fightingglädje som trots allt finns här.

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.