Känner sig hånad av Telia

Insändare
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:

Vi hade fast telefon i fritidshuset och då kom ett brev om att Telia nu sa upp det abonnemanget. Det skulle bli så mycket bättre med en mobil anslutning.

Så efter den installationen med extra antenn så har vi nu en mycket svajig kontakt med omvärlden då ingen mobilmast kan ge en bra anslutning. Mobilt bredband kan vi glömma sa han som installera.

“Lars” känner sig hånad av Telia i kommunikationen om deras telefoni. Telia ger sin syn. På bilden en mast för mobil telefoni.
Foto: Henrik Montgomery/TT

Nu fick vi ett nytt brev från Telia. Nu slopar man de rörliga avgifterna och fördubblar den fasta månadskostnaden vilket innebär en 90-procentig höjning i totalkostnad för oss. Även detta gjordes som en förbättring för oss!

På vilket sätt tror Telia att det gynnar dem att i sin kommunikation håna sina kunder på detta vis?Att försämra kvaliteten och höja priserna och tala om för oss att det blir bättre för oss.

Lars

Svar direkt:

Vi beklagar att dina tjänster från oss inte verkar fungerar som de ska.

Anledningen till att vi flyttar över kunder till modern och mer säker teknik, via antingen mobil- eller fibernät, är att kopparnätet på sina håll i landet inte längre lever upp till de krav som vi ställer på driftsäkerhet och kapacitet. En del av nätet är så pass gammalt att det inte finns reservdelar att tillgå och som i värsta fall kan leda till att våra kunder står helt utan lösning. Något vi såklart vill förekomma. Vår bedömning är att samtliga berörda hushåll kan få en ny lösning av oss eller någon annan operatör på marknaden och den nya tjänsten ska ge en minst lika god upplevelse som tidigare, men oftast blir det till och med bättre. Därför är det ytterst beklagligt att höra att så inte verkar vara fallet för er. Det är viktigt att de kunder som inte känner att deras tjänster fungerar som de ska alltid börjar med att göra en felanmälan till oss så vi kan reda ut vad som kan vara fel. För dina tjänster som vi benämner som Framtiden nät har vi en specifik kundtjänst som du når via telefon 020-341240.

Skulle det vara så att du fortfarande inte blir nöjd har vi också upprättat en operatörsneutral kundtjänst, Telekomguiden, som du kan kontakta för att se över dina alternativ.

Det stämmer att vi har förändrat priset för vår tjänst Hemtelefoni, men vi har även gjort förbättringar som innebär att det kan bli billigare för många kunder. Tidigare tillkom alla samtalskostnader utöver månadsavgiften, men i det nya priset ingår alla samtal inom Sverige till både fasta och mobila telefoner, vilket innebär att våra kunder kan ringa precis hur mycket de vill utan att det kostar mer. Många äldre har tidigare hört av sig till oss och varit oroliga för att inte ha koll på sina kostnader och därför hållit nere på ringandet. På många kunders önskemål har vi därför gjort om och förenklat för att göra det lättare att hålla kontakt med familj och vänner.

Magnus Limås – Pressansvarig Telia

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.