Mycket att tänka vid bilaffär

Krönikor
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Bildbytestankar? Det finns en del att tänka på inför affären.
Foto: Vilhelm Stokstad/TT
Drömmer du om härliga utflykter på semestern eller kanske börjar se ett behov av byta din nuvarande bil till en nyare eller annan modell?

Vi planerar själva att byta familjens lilla, men i och för sig billiga och väl fungerande andrabil, till ett lite nyare och säkrare transportfordon, inte minst om ungdomarna skall nyttja bilen under sommaren. Idealet är naturligtvis att inte köra bil alls.

Tåg, buss, cykel och även apostlahästarna används dock av familjens medlemmar i de fall det är praktiskt möjligt. Bilarna står onekligen still för det mesta.

Att köpa bil är roligt om det inte är ett akut behov som föregår köpet. Hur ska jag då tänka för att inte gå på en nit när jag köper bil?

Problem vid bilköp är en av de vanligaste frågorna till landets konsumentrådgivare, även till oss i Karlstad. Antalet tvister som gäller bilköp ökar också hos Allmänna reklamationsnämnden.

Kan klaga i tre år

Köper jag en bil av en näringsidkare har jag som konsument på papperet ett gott skydd för fel i konsumentköplagen. Teoretiskt kan jag klaga på fel i tre år från köptillfället med ett extra starkt skydd de första sex månaderna. Felet ska dock ha funnits vid köpet men kan visa sig senare.

Garanti är frivilligt att lämna men kan ge kunden ytterligare stöd för att få fel avhjälpta utan kostnad. I praktiken är det dock sällan så lätt att få gehör om bilen visar sig ha fel du inte blev upplyst om. Det gäller att reklamera så snart du upptäcker ett fel. Ju längre tid som gått från köpet och ju längre du kört, desto svårare kan det vara att få gehör, även om det är säljaren som under de första sex månaderna ska visa att bilen inte hade några brister vid köptillfället som inte finns med i avtalet.

Normalt slitage och fel som uppstår efter köpet, och på grund av felets art inte kan ha funnits när du köpte bilen, måste inte säljaren stå för att reparera.

Köparen har bevisbördan

Om du köper en bil av en annan privatperson finns visserligen också rätt att klaga på fel i två år, men där är det köparen som från dag ett har bevisbördan för att felet verkligen fanns vid köptillfället.

Om säljaren inte går dig tillmötes om du klagar är det tingsrätten som kan avgöra vem som har rätt. Med andra ord gäller det, både om du köper av ett företag eller en privatperson, att inte ha för bråttom och undersöka bilen så långt det är möjligt. Provkör på alla sorters underlag, kolla eventuella skulder och fråga gärna om du får ta bilen till en verkstad för att gå igenom den.

Även om det kostar en slant kan det vara väl investerade pengar om verkstaden upptäcker felen. Om fel, pruta eller låt bli att köpa. Det finns alltid fler bilar, så är magkänslan inte den rätta, avstå köp och åk hem, även om du tagit tåg till säljaren och räknat med att åka hem i din nya bil.

Handpenning avgör du själv om du vill betala i förskott. Jag skulle ta risken att bilen är såld när jag kommer till säljaren istället för att behöva tvista om att få tillbaka den om bilen inte stämmer med säljarens uppgifter. Som sagt, det finns alltid fler bilar…

Fotnot: Elisabeth Eklo är krönikör i Arbete & Ekonomi och konsumentvägledare i Karlstads kommun

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.