Självdisciplin avgörande faktor

Ekonomi
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Vad skiljer en framgångsrik säljare från en medelmåttig? Vad har de som lyckas gå ner 10 kilo i vikt jämfört med de som ej klarar det? Oavsett vad du vill uppnå är självdisciplin helt avgörande.

Alla som jobbar med försäljning vet och har hört otaliga gånger vad man behöver göra för att lyckas. Frågan är vilka som har självdisciplin att följa alla dessa goda råd.

Att veta framgångsfaktorerna är första steget men det måste omsättas i handling för att ge effekt. Motivationen vet vi är en viktig faktor för att nå vissa mål och den måste du hitta för de mål du sätter upp för dig själv.

Jag ser dock att många når mål utan motivation där självdisciplinen istället varit avgörande för att nå framgång. Vi människor har en tendens att skylla på andra, hitta ursäkter och vänta på motivationen.

Utan övervakning

Vill du verkligen uppnå något behöver du bestämma vilka steg du skall ta och sedan följa dessa med en extrem självdisciplin oavsett bra eller dålig dag.

Googlar man på ordet självdisciplin får man upp följande beskrivning: “Förmåga att hålla ordning på sig själv, till exempel att utföra ett självpåtaget arbete utan övervakning”.

Framgångsrika människor har en extremt bra självdisciplin. Vad kan du göra för att få en bättre självdisciplin?

Vad betyder det?

Jag frågade några säljare jag jobbat med vad självdisciplin betyder för dem, här följer svaren.

- Ta ansvar, gör det lilla extra, ringa ett extra samtal, ha med varuprover, ha ett mål med varje besök. Att du gör din egen planering så du har att göra varje dag och är effektiv.

- Sätta visa rutiner, är igång vid en vis tid på morgonen, att slutföra dagens arbete fullt ut samt förbereda morgondagens arbete.

- Alltid ha nya kunder på G samt vårda de befintliga och följa din planering.

- Ordning och reda satt i system, använd din planering, boka in ”Att Göra” saker i kalendern, svara på mail inom max 24 tim.

- Ge 100% varje dag. Hålla humöret uppe oavsett vad du möter under dagen. Tappa inte peppet, svälj och håll självförtroendet uppe.

- Prioritera det viktigaste och inte det som känns mest bråttom. Våga välja och välja bort arbetsuppgifter så du får balans på det som är viktigast både på kort och lång sikt. Gör klart hela vägen, även tråkiga saker.

Du styr din dag

- Ha koll på vad jag lovat kund och återkoppla på det jag lovat. Gäller både internt till kollegor samt extern till kund.

Det är du som styr, du är ansvarig för att påverka din dag till det bästa. Kom också ihåg att all kompetens är färskvara, det vi övar på blir vi bättre på. Lycka till och njut av vårsolen

Fotnot: Helena Rimfjäll Wiktelius är krönikör på Arbete & Ekonomi-sidorna.

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.