Förskollärarutbildning får kritik

Nyheter
PUBLICERAD:
Universitetskanslersämbetet, UKÄ, riktar efter en granskning kritik mot förskollärarutbildningen vid Karlstads universitet.

Kritiken går ut på att man anser att utbildningen möjliggör, men inte fullt ut säkerställer, måluppfyllelsen av examensmålen i kunskapsformen ”kunskap och förståelse”.

Även flera självständiga examensarbeten får kritik på grund av att de visar bristande kunskaper inom förskolepedagogiskt område samt i relevant forsknings- och utvecklingsarbete.

– Vi strävar efter att ge våra studenter en så bra utbildning som möjligt och tar till oss av kritiken. Vi vet vilka delar vi behöver arbeta med för att vidareutveckla och förbättra förskollärarutbildningen, ett arbete som vi redan har påbörjat. Det är emellertid viktigt att även lyfta fram att vi har fått beröm för stora delar av utbildningen också, säger Jessica Eriksson, dekan på Lärarutbildningen vid Karlstads universitet.

Universitetet tänker bland annat att tillsätta en grupp som ska se över rutiner kring examensarbeten och arbeta fram riktlinjer för hur det går att stärka och forskningsförankra dem. Även examensmålen ska i det sammanhanget ses över.

Universitetet har tidigare nekats av Universitetskanslersämbetet att examinera specialpedagoger och speciallärare med inriktning mot språk, skriv och läs. Enligt Universitetskanslersämbetet har inte universitetet uppfyllt kraven som ställs för att utfärda de båda yrkesexamina, bland annat vad gäller balansen mellan kvalitativ och kvantitativ metod i utbildningarna.

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.