2020 kommer ett av åkerierna i LBC Frakt i Värmland att få den första eldrivna lastbilen. Senare i år kommer den första gasdrivna lastbilen att levereras till ett åkeri. Detta är några av nyheterna när LBC Frakt Värmland nu på lördag firar sitt 25-årsjubileum.
– Vi kan se tillbaka på en framgångsrik verksamhet och vi tänker bli minst lika duktiga åren framöver, säger Lars Reinholdsson, vd i LBC Frakt Värmland
Men det har funnits hack i verksamheten. För elva år sedan var det nära att all LBC-verksamhet i Värmland skulle samlas under ett tak. Under stort hemlighetsmakeri försökte Torbjörn Joghed, då ordförande i styrelsen och Helene Rinstad, tilltänkt vd i bolaget, få till stånd ett länsbolag.
– Vi visste ingenting och kallades till ett möte där det blev rena lynchstämningen. Efter ett tag lyckades vi stoppa sammanslagningen, säger Åke Johansson, i dag 83 år, som tillsammans med sin son driver en stor åkerirörelse med 23 enheter.
Utvecklat samarbete
I stället utvecklades samarbetet mellan de olika LBC-bolagen i Värmland, LBC Frakt Värmland, LBC i Västra Värmland, LBC Värmdal, Wetab och LBC Logistik.
– Det var ett lyckat drag. I dag finns det inga som helst planer på en sammanslagning, säger Lars Reinholdsson.
I fjol omsatte LBC Frakt Värmland cirka 500 miljoner kronor. Företaget har, inklusive åkarna och chaufförerna, cirka 400 anställda och huvudkontoret finns på Örsholmen i Karlstad. Företaget har 55 aktieägare, åkare, som tillsammans äger 350 lastbilar och maskiner.
Åke Johansson har mycket att berätta från uppväxten i Molkom , där hans far hade både taxirörelse och lastbilsåkeri.
– Jag växte upp med företaget. 1957 fick jag den första lastbilen, en Volvo Titan. I dag har åkeriet, Axel- och Åkes Åkeri, 23 enheter.
Över 100 000 pallar
Utvecklingen för åkeriverksamheten och transporterna har inte stått stilla. För 25 år sedan var det tre åkare som transporterade ut fjärrgodset till kunderna. Godset fanns i ett större garage i Karlstad.
– Idag är det ett 50-tal åkare som tar hand om fjärrgodset som hämtas i moderna terminaler vid Örsholmen. Under ett år jobbar vi med över 100 000 pallar med gods, säger Henrik Gustavsson, logistikchef i LBC Frakt Värmland.
Samarbetet mellan tre transportslagen, lastbil, järnväg och sjöfart har också utvecklats, men inom LBC Frakt Värmland vill man uppmärksamma Karlstads kommun på behovet av större terminallösningar för att ytterligare utveckla samarbetet.
Generellt i Sverige råder det brist på chaufförer, men åkerierna i LBC Frakt Värmland har i dagsläget inga större problem.
Illegala transporter
Det stora problemet är i stället alla illegala transporter och illegal konkurrens som utförs av åkeriföretag stationerade i forna öststaterna.
– Jag vågar påstå att flera av de här åkerierna ägnar sig åt en form av modern slavhandel. Det är bra att transportfacket och politikerna försöker hitta fram till en lösning där de som ägnar sig åt transporter i Sverige skall arbeta med svenska kollektivavtal. Sorgligt att man inom EU har så svårt att hitta fram till en lösning. Det är också bra om kunderna trycker på för en förändring, säger Lars Reinholdsson .
Björn är unik
Björn Andersson, Väse, äger ett av LBC Frakt Värmlands nya åkerier. Björn är på sitt sätt unik. Han har jobbat inom branschen i över 30 år.
Hur känns det att vid 50 års ålder ta steget fullt ut och bli egen företagare?
– Det känns bra. Jag har länge funderat på att ta det här steget. Plötsligt skulle ett av åkerierna i Karlstad dra ned på verksamheten. Där hittade jag min första egna lastbil.
Nu på lördag blir det öppet hus vid anläggningen på Örsholmen.
– Åkarna med sina familjer, kunder och samarbetspartners kommer att vara på plats. Senare på kvällen blir det jubileumsfest i Elite Stadshotellet för speciellt inbjudna, säger Lars Reinholdsson.