Nyföretagandet ökar i Värmland

Publicerad:

Under det första kvartalet 2019 registrerades 4,4 procent fler nya företag i Värmland jämfört med samma period 2018.

Det visar siffror från Bolagsverket som sammanställts av programvaruföretaget Visma.

Under årets tre första månader startades 378 nya företag i Värmland, vilket motsvarar en ökning med 4,4 procent jämfört med samma period 2018. Den vanligaste bolagsformen fortsätter att vara aktiebolag, som står för nästan två av tre nystartade bolag i länet.

– Fyra av fem jobb skapas i små och medelstora företag. För att Sverige ska fortsätta att må bra även på sikt behöver fler vilja och våga ta steget till eget, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs.

Vad krävs för att fler ska våga starta eget?

– Dels att avdramatisera starten och dels att satsa mer på kontinuerlig rådgivning där man kan bolla sin affärsidé. Överlevnadsgraden ökar genom rådgivning.

Boo Gunnarson, Visma, är företagarexpert.
Boo Gunnarson, Visma, är företagarexpert. Foto: Visma

I landet som helhet ökade nyföretagandet med 9,4 procent. Därmed bryts den minskande trenden för svenskt nyföretagande som varat sedan 2017.

Fler aktiebolag efter regeländring

I nyföretagandet räknas de fyra vanligaste företagsformerna aktiebolag, enskild näringsidkare, handelsbolag och kommanditbolag. Många enskilda näringsidkare är enbart registrerade hos Skatteverket och finns då inte med i Bolagsverkets statistik.

Nya idéer

En undersökning som Sifo genomfört på uppdrag av Visma visar att ungefär var tredje svensk drömmer om att starta företag. Bland svenskar mellan 18 och 29 år vill 47 procent driva eget.

– Många vill ha en egen verksamhet. Företag ger möjlighet till nya anställningar och nya idéer utvecklar regionen, säger Boo Gunnarson, som menar att satsningen på företagande ska börja redan i skolan.

– Bara var tredje ungdom får möjligheten att testa Ung Företagsamhet. Jag tycker att alla elever ska få testa konceptet, utveckla sin företagsamhet och bygga ett kontaktnät. Det är en rättvisefråga.

Artikeltaggar

BolagsverketBoo GunnarsonEkonomiSverigeVisma

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare