• idag
    9 juli
    13°
    • Vind
      1 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • fredag
    10 juli
    18°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    11 juli
    17°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    12 juli
    20°
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • måndag
    13 juli
    20°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      NV
    • Nederbörd
      0.0 mm

Viktigt att vara en uppmärksam konsument

Ekonomi
PUBLICERAD:
Ett estniskt flygbolag dominerar i flödet av klagomål från konsumenter.
Foto: Fredrik Sandberg/TT
Det nya året för Konsument Europa har startat med en klar dominans av flygärenden och med ett estniskt företag som utmärker sig vad gäller klagomål rörande abonnemangsfällor.

Sedan januari 2018 har Konsumentverket, Konsument Europa och Hallå konsument fått in över 1 600 ärenden gällande det estniska företaget. Över 500 av dessa ärenden har registrerats i år.

Konsumenterna har bland annat medverkat i en opinionsundersökning och blivit erbjudna ett provpaket och sedan hamnat i ett pillerabonnemang som kostar 1 998 kronor.

Beställningen kan till exempel bestå av tre utskick, ”ett provpaket samt två större leveranser inom den tidsbundna beställningen på 7 månader. Efter den tredje leveransen upphör prenumerationen automatiskt och ingen särskild uppsägning behövs.”

Bara det du beställt

I dessa situationer är det viktigt att veta, att du bara är skyldig att ta emot och betala för det du har beställt.

Saknas viktig information, om att provpaketet leder till att du hamnar i ett abonnemang, är det inte säkert att du är skyldig att ta emot varan och betala för den. Det är upp till företaget att bevisa att du har ingått ett abonnemangsavtal med dem.

Om du efter att ha fått ditt provpaket inser att du inte vill ha några fler produkter från företaget, har du rätt att ångra köpet. Då måste du meddela företaget inom 14 dagar från det att du fick paketet att du ångrar dig. Mejla företaget och spara mejlet samt kvittot på att du har skickat tillbaka produkten som bevis.

Ågerrätten förlängs

Har företaget inte informerat dig om ångerrätten, eller om informationen är bristfällig, förlängs din ångerrätt med ett år.

Har du fått en faktura, kontakta företaget och bestrid den. Skriv i mejlet varför du inte är skyldig att betala mer än fraktkostnaden för provpaketet. Så länge du bestrider felaktiga fakturor behöver du inte oroa sig för betalningsanmärkningar.

Om du har betalat med kort ska du kräva att företaget återbetalar pengarna till dig. Vägrar företaget att göra en återbetalning, kan du kontakta din bank och göra en kortreklamation.

Jolanda Girzl är krönikör i Arbete & Ekonomi

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.