NWT prisades på fredagens galakväll

Nyheter
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:

Röda mattan, bubbel i glasen och 500 mingelsugna gäster - feststämningen var kokhet redan från start på fredagens 100 grader Karlstad-gala.

NWT:s Mats Muregård, vd och Victoria Svanberg, styrelseledamot och delägare tog emot priset Effect Management Step Up Award, här på scen med konferencier Nour El Rafai.
Foto: Tommy Andersson

Tjusigt uppklädda personer ur näringslivet, politiker och inbjudna gäster småpratade glatt i vimlet medan Klarälven blänkte svart i vårvintermörkret utanför KCCC.

Kommunstyrelsens ordförande, Per-Samuel Nisser (M), hälsade alla välkomna och passade på att skåla med kvällens konferencier Nour El Refai. Hon bjöd på anekdoter ur sitt vardagsliv, bland annat berömde hon sin - invandrarvänlige - Henrik Schyffert, som låter “en syrier bo hos honom”.

Per-Samuel Nisser (M) och galakvällens konferencier Nour El Rafai skålade och kommunstyrelsens ordförande passade på att försöka locka Nour El Rafai att flytta till Solstan - det byggs mycket i Karlstad, konstaterade de.
Foto: Åsa Eneljung

Kvinnliga superhjältar

18-åriga Ella Johansson och Johanna Brink har måhända redan visat superkrafter inom ung företagsamhet, efter att tidigare vunnit titeln Årets UF-företag. På fredagen kröntes deras framgångar med det nyinstiftade Superhjältestipendiet, på 250 000 kronor.

Stipendiaterna Johanna Brink och Ella Johansson strålade ikapp på 100 grader Karlstad-galan.
Foto: Åsa Eneljung

Vad gör ni med pengarna?

– 50 000 kronor går direkt till att göra om företaget till ett aktiebolag, sedan vill vi göra investeringar också. Tanken är att bredda vårt företag och sälja över hela Värmland och så småningom Sverige, säger Johanna Brink.

UF-företaget Quality Coffee säljer kvalitetskaffe via idrottsföreningar och skolklasser som vill tjäna pengar.

– Vårt kaffe är unikt på den svenska marknaden. Vi samarbetar med Löfbergs, men de säljer bara det här kaffet i Kanada, säger Ella Johansson.

Uddeholms kommunikationschef Robert Gustafsson och HR-chefen Ellen Myren Scott myste på 100 grader Karlstad-galan.
Foto: Åsa Eneljung

Anna - Årets Sola

Årets Sola blev Anna Beck och Väskshopen prisades som Årets butik.

Karlstads kommuns förtjänstmedalj gick till Marianne Dahlberg på Alla kvinnors hus. Övriga pristagare var Uddeholm, MoreFlo, Folktandvårdens app Rocka munnen, Combined Excellence AB, Karlstad volleybollklubb – och NWT!

NWT-gruppen tilldelades årets Effect Management Step Up Award, för viktiga insatser ur ett samhällsperspektiv, bland annat med forskningsfinansiering till Karlstads universitet. I motiveringen till utmärkelsen konstaterar juryn att tidningskoncernen har "en vilja att göra mer, göra skillnad och att göra gott".

100 grader Karlstad - vinnarna 2019

Årets Sola: Anna Beck

Motivering: Paracyklisten Anna Beck är en inspirerande person som genom sitt engagemang förmedlar att det är möjligt att förverkliga sina mål och drömmar. Hon jobbar aktivt med föreläsningar för att alla barn och unga ska kunna ingå i idrott eller andra sociala sammanhang oavsett funktionsnedsättning eller inte. Anna är en förebild som genom idrotten visar att det som verkar omöjligt kan bli möjligt. Hon har ett stort hjärta som brinner för barn och ungas rättigheter i samhället.

Årets butik: Väskshopen

Motivering: I sann entreprenörsanda har Årets Butik lyckats bygga upp en attraktiv och uppskattad affär med en stark ekonomi och stort hjärta. Med kunden i fokus har butiken vågat gå sin egen väg och skapat en välkomnande miljö där man ger kunderna personlig och stilsäker service av högsta klass. Genom en smart mediemix, marknadsför sig butiken mot både nya som befintliga kunder. Med ett stort intresse för Karlstad som stad är Årets Butik en sann ambassadör för handeln i Karlstad, och med solklart flest röster från konsumenterna är Årets Butik 2018 - Väskshopen!

Superhjältestipendiet: Quality Coffee UF

Motivering: Med en skalbar affärsidé har detta företag på kort tid utvecklats till att gå från UF-företag till startklart AB. En genial affärsidé i all sin enkelhet som gynnar många parter, och som har stor potential att skapa arbetstillfällen och tillväxt i Värmland. Äntligen ett nytt och fräscht koncept på en växande marknad.

Årets digitala välfärdsinnovation: Rocka Munnen! Framtagen av Folktandvården i Värmland, Bulldozer och Sticky Beat.

Motivering: Årets Digitala Välfärdsinnovation tilldelas 2019 en lösning som adresserar en hälsofråga hos unga. Innovationen visar på en fin samverkan mellan olika parter. Det har resulterat i att den har utgått från användaren och på kort tid fått stort genomslag. Den digitala lösningen fick på sju månader nära 70 000 nedladdningar och förenklar vardagen för alla föräldrar genom att göra det roligt att borsta tänderna.

Effect Management Step Up Award: NWT Gruppen

Motivering: Årets vinnare är en aktör som är inne i en utveckling där trender, världsläge och marknadskrafter påtagligt påverkar dem, andra i branschen och oss alla. Och i det ligger ett stort ansvar ur ett samhällsperspektiv. Bland viktiga insatser kan bland annat deras betydande forskningsfinansiering till Karlstads Universitet nämnas. De bidrar vidare till att skapa en mer hållbar professionsutveckling i världen genom ett långvarigt samarbete med Handelshögskolan i Riga. De utforskar kring digitalisering och investerar i att minska energiförbrukning och utsläpp inom deras olika verksamhetsområden. Vinnande aktören har en vilja att göra mer, göra skillnad och att göra gott.

Årets mötespris: Uddeholm

Motivering: Ett företag i yppersta världsklass som satt avtryck på hela länet i flera hundra år, använder sitt jubileum till att visa Värmland för världen genom alla de möjligheter som möten och evenemang erbjuder. Inomhus och utomhus, nöjen och affärer, medarbetare, omgivningen och kunder. Alla blev de involverade i ett smart, modernt och kommunikativt firande. Stort grattis till era 350 år och tack för alla år som ni satt Värmland på världskartan. Ni är självklara mottagare av Mötespriset 2019.

Årets affär: MoreFlo

Motivering: Under 2018 kammade Värmlandsföretaget hem den största affären inom retailbranschen i Norden på tre år. Konkurrensen var stenhård mot flera internationella jättar. Men genom ett sammansvetsat team av medarbetare och konsulter, blev det klart att optikkedjorna Klarsynt och C-optik valde MoreFlo som leverantör av nytt kassa- och betalsystem till sina 300 butiker. MoreFlo beskriver sig själva som en doldis i Värmland men är numera ett av de största företagen inom retailbranschen både i Sverige och Norge.

Swedbanks företagspris:Combined Excellence AB

Motivering: Företaget har genom tydliga mål, medarbetaransvar och långsiktighet på ett mycket framgångsrikt sätt mött marknadens svängningar och behov. Företaget präglas av gemenskap och utveckling både på individ- och bolagsnivå. Att se möjligheter, att samarbeta och därmed få nöjda kunder har skapat en mycket god tillväxt och lönsamhet för vår företagsgrupp

Karlstads kommuns förtjänstmedalj:Marianne Dahlberg, Alla Kvinnors Hus i Karlstad.

Motivering: Genom ett mångårigt engagemang för utsatta kvinnor och barn har du utvecklat en verksamhet som är mycket betydelsefull för en grupp människor som behöver samhällets stöd. Många kvinnor och barn har genom åren fått ett livsavgörande medmänskligt stöd av ditt engagemang och du är genom din gärning ett föredöme för alla Karlstadsbor. Alla kvinnors hus är en förening som utgör ett viktigt komplement till det offentligas uppdrag och Karlstads kommun vill på detta sätt också rikta en välförtjänt uppmärksamhet till de ovärderliga insatser som bedrivs inom den ideella sektorn i Karlstad.

Kewabs idrottspris:Karlstad Volleybollklubb

Motivering: Föreningen har via nya metoder och ett långsiktigt arbete skapat förutsättningar för att nå fler individer. Det har inneburit att föreningen har vuxit i antal medlemskap under de senaste åren, samt fått fler deltagare i tävlingsverksamhet. Föreningen har också höjt sin sportsliga nivå på seniorsidan.

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.