Den norska gränshandeln fortsätter slå rekord.
Under 2018 handlade norrmännen för nästan 16 miljarder kronor i Sverige. Och Charlottenberg är stället där de spenderar näst mest pengar.
2018 blev ännu ett rekordår för den norska gränshandeln. Jämfört med 2017 ökade den med 4,1 procent, eller 600 miljoner norska kronor, enligt ny statistik från norska Statistisk sentralbyrå.
Strömstad populärast
Norrmännen spenderade hela 15,7 miljarder kronor i Sverige under 2017. Den populäraste destinationen är inte helt oväntat Strömstad där norrmännen spenderar över hälften, närmare bestämt 55 procent av de totalt 15,7 miljarder norska kronorna.
På andra plats kommer Charlottenberg med 19 procent och därefter “övriga Sverige” på 15 procent. Töcksfors hamnar på fjärde plats med sex procent.
Charlottenbergs shoppingcenter hade en omsättning på drygt 2,7 miljarder kronor under 2018, berättar centerchefen Madeleine Ward. Det är en ökning med åtta procent jämfört med 2017.
– Vi slog rekord igen. Vi har ökat fint varje år och gjorde det väldigt bra ifjol, säger hon.
Centret har också fått en fin start på 2019.
– Vi har en väldigt stark utveckling. En total tillväxt på drygt 12 procent hittills i år, det är en väldigt god start. Både januari och februari har varit helt kanon, säger Ward.
PRO:s undersökning
Att PRO:s stora prisundersökning för 2019 visade att Hypermat i Charlottenberg har Sveriges billigaste matkasse, har också det varit bra draghjälp. Och det är just dagligvaruhandeln som går starkast.
– Norrmännen har lärt sig vad som finns i Charlottenberg. Många kunder kommer två gånger i månaden och handlar i många typer av branscher. Mat går starkast, men också hem och fritid, restauranger och kläder går väldigt bra.
Norge tappar jobb
I Norge har dock de nya siffrorna från Statistisk sentralbyrå väckt viss irritation från branschhåll. Norge tappar både arbetsplatser och skattekronor, menar norska branschorganisationen Virke Hande.
– Tillväxten i gränshandeln innebär att ännu fler arbetsplatser kommer att försvinna om inte regeringen tar tag i det här. Gränshandeln har växt nästan dubbelt så mycket som den norska handeln och avgifterna på typiska lockvaror som läsk, som infördes 2018, har bara gjort saken värre, säger vd Harald J. Andersen i ett pressmeddelande.
Samtidigt som gränshandeln ökar visar de nya siffrorna att norrmännen tar färre turer över gränsen för att shoppa. De minskade med 2,5 procent till 8,4 miljoner turer. Det genomsnittliga köpbeloppet ökade dock från 1 750 norska kronor till 1 870 kronor.
E-handel är inte inräknat i siffrorna från norska Statistisk sentralbyrå.