• idag
    20 okt
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      SO
    • Nederbörd
      3.4 mm
  • onsdag
    21 okt
    10°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      O
    • Nederbörd
      2.5 mm
  • torsdag
    22 okt
    10°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • fredag
    23 okt
    • Vind
      3 m/s
    • Vindriktning
      V
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    24 okt
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm

Gott att hamnkrisen har löst sig

Ledare
PUBLICERAD:
Man kan dra en lättnadens suck nu när Hamnarbetarförbundet har kommit överens med arbetsgivarna. Men fortfarande återstår ett hål som måste täppas till: Strejkrätten bör begränsas.
Ett skepp kommer lastat med intäkter och arbetstillfällen åt Sverige.
Foto: Johan Nilsson/TT

Att kalla det för en kris är inte en överdrift. Hela 95 procent av svensk handel går via hamnarna. Om hamnarna inte fungerar påverkas alltså omedelbart den svenska handelsinfrastrukturen. Även om det är svårt att beräkna exakta siffror så handlar det om miljardförluster – varje dag. Utan hamnarna fungerar helt enkelt inte svensk ekonomi som den skall.

Men nu har alltså den utdragna konflikten lösts, efter flera decennier. Därmed har den stora planerade strejken ställts in, i sista minuten.

Det ligger i sakens natur att alla parterna nu också framställer sig själva som vinnare. I viss mån stämmer det väl också. Det är helt enkelt vad förhandlingar och kompromisser innebär. You win some, you lose some, som de engelsktalande säger. Eller utryckt på det lite tråkigare formulerade svenska sättet: Det är ett givande och ett tagande. Det är sant oavsett om det gäller politiska överläggningar, familjekompromisser, krigsstrategier – eller förhandlingar mellan dessa mytiska storheter "arbetsmarknadens parter".

Men notera en viktig sak: Den lösningen man nu uppnått blev en seger för den svenska modellen, och därmed också för arbetsgivarnas grundinställning. Hamnarbetarförbundet fick inte ett helt eget kollektivavtal, vilket hade brutit mot normen i den svenska modellen. I stället blev det ett andrahandsavtal som är beroende av villkoren i Transports avtal.

Tack och lov för det. Detta var viktigt, både för värnandet av den svenska modellen såväl som för den svenska ekonomin. Och även för hamnarbetarna själva för den delen. Långsiktigt sett hade deras egna arbeten stått på spel om hamnarna tar alltför mycket stryk.

Men det är inte säkert att det hela slutar med detta. Enligt både arbetsgivarna och facket är det inte omöjligt att tolkningarna i överenskommelsen tids nog kan behöva prövas i domstol.

När röken lagt sig och tiden gått sin stilla gång kommer kanske Hamnarbetarförbundet att betrakta förhandlingsresultatet som inte mer än en pyrrhusseger. Vilket öppnar för att problemen återfinner sig.

Därför är det fortfarande nödvändigt att förslaget om att begränsa strejkrätten tas vidare, vilket flera tunga parter på arbetsmarknaden har bejakat – både LO och Svenskt Näringsliv, med flera.

Kryphål som möjliggör att radikala utbrytargrupper kan sabotera tillförlitligheten i modellen med kollektivavtal är skadliga. Strejkrätten måste alltjämt begränsas.

Detta är en ledarartikel som uttrycker tidningens politiska linje. Nya Wermlands-Tidningens politiska etikett är konservativ.