Därför har rallystjärnorna valt sina nummer

Publicerad:
Thierry Neuville valde nummer 11, ett nummer han älskar. Kanske får han byta till 1 nästa år? Foto: Hyundai Motorsport

För första gången fick förarna i VM:s huvudklass välja sina tävlingsnummer – och vissa hade tänkt till rejält när chansen gavs.

Här förklarar de varför de har valt de nummer som pryder bilarna i år.

Precis som i formel 1 fick förarna i rally-VM:s WRC-klass i år själva bestämma vilket nummer de ska tävla med.

Alla utom en vill säga.

Som världsmästare är nummer 1 reserverat för Sébastien Ogier och därmed "slapp" fransmannen göra något val.

Men de övriga tolv förarna, som hittills kommer till start, har gjort sina val och vissa med bättre anledningar än andra.

Här är numren och anledningarna:

1) Sébastien Ogier, Citroën.

Fick inte välja nummer som regerande världsmästare.

– Det är numret vi alla fajtas för så självklart är jag stolt över att få ha det på dörren ett år till och jag hoppas jag får ha det även nästa år, säger Ogier.

3) Teemu Suninen, M-Sport.

– Det är en lång historia. När jag började min karriär i gokart hade jag nummer 310 och i de nationella rallyklasserna tog jag bort nollan och gick ner till 31. Nu är jag på högsta nivå i WRC så jag tog bort ett nummer igen, då blev det nummer 3.

4) Esapekka Lappi, Citroën.

– Vi är ju väldigt professionella av oss, haha, så nu kan vi använda 4 i stället för A i en hashtag så det blir #L4PPI

5) Kris Meeke, Toyota.

– Jag bad min fyraåriga dotter att rita en bil och skriva ett nummer på sidan av den, hon skrev nummer 5 så det fick blev så.

6 Dani Sordo, Hyundai.

– Det är ett numret som jag har använt de tre senaste säsongerna och känslan har helt enkelt varit bra med det. Det var naturligt att fortsätta använda det.

7 Pontus Tidemand, M-Sport.

– Jag tycker sju ett fint nummer. Dessutom vann jag WRC 2-mästerskapet 2017 och jag hade även slutsiffra 7 när jag vann i crosskart något år.

Kris Meeke lät dottern välja nummer.
Kris Meeke lät dottern välja nummer. Foto: Tony Welam

8 Ott Tänak, Toyota.

– Det är samma nummer som förra året. Men jag tror det ligger något i åttan, det är ett turnummer i Japan och vi kör för en japansk tillverkare så det känns rätt.

10 Jari-Matti Latvala, Toyota.

– När vi gick till Toyota 2017 hade vi nummer 10 och generellt hade vi en av de bästa säsongerna så jag har en bra känsla för nummer 10. Dessutom är det en bra sak om man täcker även nollan så blir det nummer 1...

11 Thierry Neuville, Hyundai.

– Nicolas och jag hade en bra säsong med nummer 11 säsongen 2013, vi blev tvåa för första gången och gjorde stora framsteg. Vi har alltid älskat det numret. Och dessutom finns nummer 1 med där, det kommer vi förhoppningsvis bli en dag.

19 Sébastien Loeb, Hyundai.

Den franske legendaren har många anledningar till att välja nummer 19. Hans dotter Valentine är född den 19:e och tillsammans med Daniel Elena har Loeb vunnit 1 JVM-titel och 9 VM-titlar.

"Det kommer också att bli 19 år sedan vi gjorde vår första start i VM med ett officiellt team i år", skriver Loeb på Instagram.

33) Elfyn Evans, M-Sport

– 33 är mina initialer spegelvänt, därför fick det bli så.

37) Lorenzo Bertelli, M-Sport

Italienaren var inte på plats under säsongsupptakten men att han valde 37:an är ingen slump.

"Det blev självklart mitt älskade 37", skriver Bertelli där han har numret i sitt användarnamn sedan länge (@fuckmatie37).

89) Andreas Mikkelsen, Hyundai.

– Det finns många anledningar. Men huvudanledningen är att både jag och Anders (Jæger-Synnevaag, co-driver) föddes 1989 så vi är "Team -89".

Sébastien Ogier fick inte välja nummer som världsmästare.
Sébastien Ogier fick inte välja nummer som världsmästare. Foto: @world

Artikeltaggar

Andreas MikkelsenKris MeekeOtt TänakPontus TidemandRallySébastien LoebSébastien OgierSvenska rallytThierry Neuville

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare