Bilmålvakter som bistår brottslighet

Signerat
PUBLICERAD:
Man ska inte kunna genomföra en stöldturné genom Sverige i en målvaktsbil för att sedan lämna landet på en färja utan att tullen beslagtar bilen, skriver Pontus Westerholm.
Foto: Johan Nilsson/TT
Problemet med bilmålvakter är större än några obetalda parkeringsböter. Bilarna är ett viktigt verktyg för organiserad brottslighet, skriver Pontus Westerholm.

Att personer utan förmåga att betala för dem står som ägare för hundratals bilar har varit ett känt problem i nästan 30 år. Tidigare var det största problemet med dessa så kallade bilmålvakter, som låter andra personer använda bilarna, varit att de riktiga förarna undgick fordonsskatter och parkeringsböter samtidigt som även målvakterna struntar i att betala dem. Detta undanhöll många miljoner i skatteintäkter och skapade problem med stora mängder felparkerade bilar.

Hårdast drabbat är Malmö och det har staden varit sedan 90-talet. Problemet med obetalda skulder och felparkeringar har man successivt kommit åt genom ny lagstiftning och polisinsatser.

Man har sedan 2014 beslagtagit felparkerade bilar med fordonsskulder på över 5000 kronor. Sedan 2018 har man även börjat sätta de värsta bilmålvakterna i personlig konkurs och belagt bilarna med körförbud. Förekomsten av obetalda fordonsskulder och felparkeringar har minskat kraftigt samtidigt som problemet byter form. Peter Santesson, opinionschef på Demoskop, skriver i Dagens Samhälle att målvaktsproblemet fortgår trots hårdare tag mot felparkeringar och obetalda parkeringsböter. Registreringen av nya fordon på målvakterna fortsätter i hög takt. Sydsvenskan (28/1) har rapporterat att de 30 mest aktiva bilmålvakterna i landet registrerat 8 bilar om dagen under 2018.

Med den ökade förekomsten av internationella stöldligor har bilmålvakterna fått en ny dimension. Polisen rapporterar att antalet brott begångna av internationella stöldligor ökar och att brottsligheten blir allt mer avancerad. Målvaktsbilar pekas ut som vanligt förekommande fordon för den här typen av organiserad brottslighet.

I augusti 2018 presenterades en utredning som tillsattes av regeringskansliet tidigare samma år om problemet bilmålvakter. Utredningen presenterade flera välbehövliga förslag som att utöka lagändringen från 2014, som tillät polisen att beslagta felparkerade bilar med skulder, att också möjliggöra att bilar med stora skulder ges körförbud. Ett annat förslag är att ge polisen utökade befogenheter att beslagta bilar som ägs av bilmålvakter oavsett var de är parkerade.

Regeringen valde dock att lägga sådana åtgärder på is över valet. En utdragen regeringskris har gjort utredningen nästan bortglömd. Gränspolisen larmade i januari att resursbristen gör situationen ohållbar. Personer som uppenbart ljuger om sina avsikter med att komma in i Sverige får passera. Bilar som misstänks innehålla stöldgods får lämna landet. Det finns inte tillräckligt med resurser för att säkra gränsen.

Om en behövd satsning på gränspolisen kommer borde rimligtvis bekämpningen av målvaktsbilar också ingå i den. Man ska inte kunna genomföra en stöldturné genom Sverige i en målvaktsbil för att sedan lämna landet på en färja utan att tullen beslagtar bilen. Bilar med uppenbara kopplingar till organiserad brottslighet borde inte kunna lämna landet. Problemet med bilmålvakter är större än några obetalda parkeringsböter. Bilarna är ett viktigt verktyg för organiserad brottslighet.

Pontus Westerholm

Svenska Nyhetsbyrån

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.