Färre bilar ger mer lokal handel

Nyheter
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:

Vid ett av våra seminarier lyssnade jag på en välmeriterad professor från Japan. Professorn var rådgivare till Japans premiärminister och hade dessutom ett eget radioprogram. Han visade handelsstatistik från Kyoto, Japans sjunde största stad. Inget sensationellt med det, förrän han avslöjade en sak…

Han sa att ju krångligare det var att ta bilen in till citykärnan, det vill säga i vilken utsträckning man behövde använda andra färdsätt än bil, desto mer valde konsumenterna att handla lokalt när de var inne i stan. Ju enklare det var att ta bilen, desto mer handlade Japanerna importvaror från andra ställen. Med andra ord, ju omständligare det var för människor att få tag på något, desto mer omtänksamma tycktes de bli om vad de faktiskt handlade. När de kunde ta bilen in till stan valde de att inte handla där, och tvärsom. De som ej tog bil bidrog alltså till ökad lokal handel.

En förklaring

Det låter ju märkligt, hur kan det vara så? En tänkbar förklaring skulle kunna vara att om man fått bemöda sig för att väl komma in till stan så tar man tillvara på tillfället när man väl är där. Professorn hade dessutom ytterligare en förklaring.

Han hade nämligen tagit bilder på människor som vistades i stadens centrum. Fotona visade besökarnas ansikten när de vistades på en gata mitt i stan. Det intressanta var att den ena uppsättningen bilder var tagna när biltrafik gick igenom centrum och den andra uppsättningen när gatan stängts av från trafik.

Blev gladare

Professorn räknade sedan hur många människor som såg glada ut på bilderna. Resultaten visade att betydligt fler människor uppvisade glada miner när biltrafiken var borta. Utan bilar i närheten slappnade fler av. Och visst känns det sannolikt att folk är mer köpbenägna när de inte är sura och stressade?

Vad tror du?

Vad kan vi dra för slutsatser av detta? Själv tänker jag på den något hätska reaktionen på att antalet filer i Karlstad skall minska till en. Samt att de i Göteborg och Stockholm valt att införa tullar för att begränsa biltrafiken.

Det vanligaste argumentet emot dessa åtgärder har varit att handeln skulle förlora på detta. Dessa studier antyder dock motsatsen. Vad tror du? Diskutera gärna med en kompis över en kopp kaffe eller dela dina tankar på nwt.se.

Per Kristensson är professor och föreståndare på CTF, Centrum för tjänsteforskning, Karlstads universitet.

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.