Antalet trafikpoliserna ute på de värmländska vägarna har minskat kraftigt.
– För några år sedan var vi 18. Nu är vi fem, säger Leif Svensson, chef för trafiksektionen Värmland.
I många år, säger han, har polisens arbete med trafik prioriterats ned.
– Till förmån för lokalpolisområdena. När trafikpoliser har gått i pension har vi inte fått någon ersättare.
“Dämpande effekt”
Han tror att ökningen av antalet döda i trafiken kan vara en direkt följd av minskningen av synliga poliser ute på vägarna.
– Jag tror ju att det har en dämpande effekt på såväl hastigheter som annat trafikbeteende. Vi vet till exempel att droger och alkohol är inblandade i 30 procent av alla dödsolyckor, säger Leif Svensson.
År 2013 gjorde polisen 182 500 alkoholutandningsprov:
– Förra året gjorde vi 70 000, säger Leif Svensson.
Tung trafik ökar
Under samma period har den tunga trafiken ökat:
– Vi hade 40 dödsolyckor i region Bergslagen, alltså Värmland, Dalarna och Örebro län, förra året. Tunga fordon var inblandade i tolv av dem. Alltså 25 procent.
Även “vanliga” poliser kan göra trafikkontroller:
– Det som är exklusivt för oss är kontroll av yrkestrafik och besiktning av undermåliga fordon, säger Leif Nilsson.
Ökning på gång
Den minskande trafikpolistrenden är likadan i hela region Bergslagen:
– När jag började var vi över 40. Nu är vi strax över 20.
Men Leif Svensson är ändå försiktigt positiv:
– Polisen nationellt och regionalt har prioriterat upp vårt område och vi har fått löfte om att anställa fler. Samtidigt har intresset för att jobba på trafiken ökat generellt.