Hamnstrejk slår olika mot värmländska företag

Publicerad:
Hamid Yousefzadegan, vd för Lumine Led, befarar att en strejk kommer att innebära stora kostnader för företaget. Foto: Mikael Lindblom

Sedan i onsdags punktstrejkar Svenska Hamnarbetarförbundet i 15 svenska hamnar. Arbetsgivaren har svarat med en omfattande lockout. På söndag kan strejken utvidgas till att omfatta Göteborgs hamn som nyttjas av många värmländska företag. Men medan strejken snabbt kan slå mot vissa företag, påverkas andra mindre.

– All verksamhet som är beroende av export och import drabbas av en sådan här sak, säger Urban Svanberg, regionchef vid Svenskt Näringsliv Värmland.

– Många tillverkande företag är beroende av ett nät av leveranser. Stoppar man det flödet blir det problem.

Ett sådant företag är Lumine Led i Karlstad som tillverkar energisparlampor.

– Får vi inte loss godset i hamnen måste vi ta hem det med flyg för att kunna leverera våra produkter till kunden, säger företagets vd Hamid Yousefzadegan.

Enligt Hamid Yousefzadegan blir det en dyr lösning.

– Det är så tajta marginaler att det blir förlust med en gång. När vi tar hem gods med flyg som vi betalt redan i hamnen blir det en dubbel kostnad, säger Hamid Yousefzadegan som också konstaterar att det blir mycket extra administrativt arbete.

Stor export till England

För Moelven Component i Skåre som bland annat tar fram och exporterar komponenter till dörrindustrin i framför allt England kan en strejk bli kännbar om den blir långvarig.

Vi har troligtvis en möjlighet att gå ut via Norge. Men det är en kostnadsfråga.

– Rederiet vet inte hur mycket det kommer att påverka oss. Men på söndag och måndag kommer det att vara helstängt. Så någon dags förskjutning nästa vecka blir det, säger Maria Hutchinson på företagets marknadsavdelning.

Hur löser ni det om det blir en långvarig strejk?

– Vi har troligtvis en möjlighet att gå ut via Norge. Men det är en kostnadsfråga.

Har ni haft kontakt med era kunder och förvarnat om att det kan bli förseningar?

– Nej, vi har avvaktat. Vi försöker till att börja med att få ut så många trailers som möjligt innan stängningen.

Påverkas inte

På Valmet i Karlstad – som levererar mjukpappersmaskiner med utrustning till kunder världen över – är man för dagen inte orolig.

– I nuläget påverkar det inte oss. Det är inte containerterminalen som är uttagen i strejk, då hade det varit värre. Vi följer såklart läget, men än så länge finns det inget som säger att det kommer att drabba oss, säger Peter Berggren, logistikchef.

Uddeholms AB i Hagfors är ett annat värmländskt företag med stor export.

– Vi kör framför allt via Göteborg och vi vet ännu inte om de går ut i strejk och i vilken omfattning. Vi hoppas självklart för alla parters skull att den här konflikten blir löst, men det är först efter söndag som vi vet mer om konsekvenserna, säger kommunikationschef Robert Gustafsson.

Om det blir strejk kommer vi att påverkas – det vet vi redan nu

I händelse av strejk i Göteborg är dock företaget förberett.

– Om det blir strejk kommer vi att påverkas – det vet vi redan nu. Därför har vi också åtgärdspaket. Vi tar det till andra hamnar runt om i Europa. Det blir lite längre transport till en annan hamn, men materialet måste fram till kunden för de kan inte stoppa tillverkningen.

Kunden får ej drabbas

– När den här konflikten är över vill vi fortfarande ha goda relationer med våra slutkunder. Kunden ska inte bli drabbad. Sen exakt hur vi löser det och vem som ska betala det får vi ta längre fram, säger Robert Gustafsson.

Ont om bananer

Vad gäller dagligvaruhandeln kan strejken komma att märkas om den blir långvarig.

– När det gäller frukt och grönt ser vi i det korta perspektivet ingen fara. Sen beror det lite grann på vad som händer. Kommer man överens kommer man inte märka något ute hos konsument. Men blir det långvarigt kommer det säkert att påverka på ett eller annat sätt, säger Jonas Andersson, chef för Frukt & Grönt på Ica-gruppen.

– Blir det en långvarig konflikt måste vi titta på om det finns andra möjligheter, och kanske ta in varorna från någon annan hamn i Europa och köra dem på lastbil upp till Sverige. Men det kan vara lite utmanande att få tag i lastbilar med tanke på att det finns en allmän chaufförsbrist i Europa.

Frukt och Grönt på Ica-gruppen använder hamnen i Helsingborg för all import, vilket är en av de hamnar som från och med onsdagen omfattas av konflikten.

Artikeltaggar

KarlstadMoelvenNyheterSkåreUddeholms ABValmet

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.

Läs vidare