Karlstad har genom åren haft besök av storheter som The Beatles, Louis Armstrong, Dolly Parton och Bob Dylan.
Nu går delar av det värmländska näringslivet samman i Sound of Karlstad med ambitionen att locka fler internationella stjärnor till Karlstad.
Den planerade konserten med Paul McCartney i Karlstad för några år sedan blev startskottet för Sound of Karlstad. Det var i samband med arbetet kring att få ex-beatlen till Värmland som ett samarbete i det lokala näringslivet började ta form.
Det blev ingen konsert med Paul McCartney i Karlstad den gången av en rad anledningar. Men nu vill Sound of Karlstad skapa förutsättningar för framtiden.
– Som namnet antyder vill vi att det här ska ge ton långt utanför stadens gränser, säger Lennart Åhs.
Han arbetar på eventbolaget Great Event of Karlstad som är ett dotterbolag till föreningen Färjestad BK som nu tillsammans med ytterligare 12 företag, som alla gått in med medel i projektet, ligger bakom sammanslutningen Sound of Karlstad.
– Att få arbeta aktivt med besöksnäringsfrågor är väldigt intressant för många företag, och det här görs också för de som bor och är verksamma i Karlstad fortsätter Åhs.
"Snabba beslut"
Till stor del rör det sig om Karlstadsbaserade företag, bland de medverkande finns Byggstål, Ulf Bemler, Ica Maxi Bergvik och Scalateatern.
– Det här är ett unikt upplägg, säger Sture Emanuelsson som är ordförande i Färjestad.
– När det gäller bokning av artister i den här storleken ligger möjligheten på bordet under en kort stund. Det gäller att ha förutsättningar för snabba beslut. Sound of Karlstad möjliggör detta.
Karlstad kommun är informerade men har ingen del i projektet. En tänkt samarbetspartner är den internationella bokningsjätten Live nation och Thomas Johansson.
– Live nation är en av de tyngsta aktörerna i det här sammanhanget och vi har samarbetat med dem tidigare så det känns naturligt att fortsätta det samarbetet, säger Lennart Åhs.
Enligt Thomas Johansson kommer initiativet att betyda mycket för Karlstads musikliv.
– Vi har haft kontakt under en längre tid med Sound of Karlstad och det kommer att vara väldigt bra för konsertlivet i Karlstad. Nu ska vi börja leta efter lämpliga artister tillsammans, säger Thomas Johansson.
Var planerar ni arrangera konserterna?
– Pratar vi höst, vinter eller tidig vår så är Löfbergs arena enda alternativet. Är det sommartid finns det andra förutsättningar, vi kan se på till exempel Mariebergsskogen och Sandgrundsudden, säger Lennart Åhs.
– Eftersom de här konserterna kommer att väcka uppmärksamhet långt utanför stadsgränsen är det viktigt att vi visar upp en vacker sida av Karlstad. Just valet av spelplats är väldigt viktigt, menar Emanuelsson.
– Det styrs ju också av hur stor publik det tänka arrangemanget lockar.
I vilken utsträckning kommer ni att arrangera konserter?
– Vi ser det här som något långsiktigt. För oss är det viktigare att det blir rätt artist som verkligen fungerar i sammanhanget, än att det sker så snart som möjligt. En liten gruppering i organisationen kommer att ta ställning till de bokningar som ska göras, säger Åhs.
Namnet antyder att det enbart kommer att handla om musik, men med tanke på kopplingen till Färjestad – finns det någon tanke på att det här kommer att omfatta även sportevenemang?
– Det är en intressant tanke. Vi har riktningen mot musik, men då besöksnäringen och tillväxten för Karlstad är grunden i det vi gör, så utesluter vi inte att arbeta med andra saker än musik. Men just nu är konserter fokus.
Vilka artister har ni i åtanke, finns det en önskelista?
– Vi har inte pratat alltför mycket om specifika artister. Då är det lätt att väcka förväntningar som är omöjliga att infria. Den enda riktlinjen i dag är att det ska röra sig om internationella artister, de svenska storheterna har vi redan hos oss.