Lär ut mer privatekonomi i skolan

Debatt
PUBLICERAD:
Samtidigt visar Intrums årliga rapport European Consumer Payment Report att fler än varannan svensk mellan 18 och 24 år hade velat lära sig mer om privatekonomi i skolan, och att tre av fyra föräldrar med barn under 18 år tycker att dagens skola borde göra mer för att ge barn och unga kunskaper i ämnet, skriver Fredrik Backman.
Foto: Lena Larsson
Vi tror att det finns all anledning att se över möjligheten att införa privatekonomi som ett eget ämne i gymnasieskolan, och ge alla unga bättre möjligheter att slippa hamna i skuldfällan, skriver Fredrik Backman.

I ett samhälle där allt mer handlas på kredit är kunskaper om olika betalningssätt, räntor och skuldsättning nödvändiga för att klara vuxenlivet. Men många unga är osäkra på grunderna för en sund privatekonomi.

En undersökning från Finansinspektionen (12/2, 2018) visar till exempel att nära var tredje person mellan 18 och 24 år saknar tillräckliga privatekonomiska kunskaper för att kunna flytta hemifrån, och tidigare i år visade en undersökning från Swedbank (13/3, 2018) att nära hälften av unga vuxna mellan 18 och 25 år saknar kunskap om hur ekonomin påverkas av krediter och snabblån.

Krediter är i sig är en viktig del i en fungerande samhällsekonomi. Det frigör kapital för företag, skapar arbetstillfällen och bidrar till vår gemensamma välfärd. Men krediter ställer också krav på att vi som konsumenter har grundläggande privatekonomiska kunskaper för att undvika att hamna i en skuldsituation som blir onödigt dyr eller svår att ta sig ur. Detta är kunskaper som blir än viktigare när lånefinansierad konsumtion är tillgänglig i princip överallt, dygnets alla timmar.

Privatekonomi och konsumenträtt ingår sedan 2011 i läroplanen för gymnasiet, vilket är positivt. De senaste åren har också initiativ som Koll på cashen och Spendido lanserats för att göra kunskaper i privatekonomi mer tillgängliga, i och utanför klassrummet.

Samtidigt visar Intrums årliga rapport European Consumer Payment Report, som undersöker svenska och europeiska konsumenters syn på privatekonomi, att fler än varannan svensk mellan 18 och 24 år hade velat lära sig mer om privatekonomi i skolan, och att tre av fyra föräldrar med barn under 18 år tycker att dagens skola borde göra mer för att ge barn och unga kunskaper i ämnet. Det är tydligt att mer kan och behöver göras.

Vi tror att det finns all anledning att se över möjligheten att införa privatekonomi som ett eget ämne i gymnasieskolan, och ge alla unga bättre möjligheter att slippa hamna i skuldfällan.

Fredrik Backman

Vd, Intrum Sverige

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.