• idag
    12 aug
    19°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      SO
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • torsdag
    13 aug
    27°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      SV
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • fredag
    14 aug
    27°
    • Vind
      4 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • lördag
    15 aug
    27°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm
  • söndag
    16 aug
    28°
    • Vind
      2 m/s
    • Vindriktning
      S
    • Nederbörd
      0.0 mm

Replik: Så får vi klimatsmart flyg

Debatt
PUBLICERAD:
Flygets klimatpåverkan består både av koldioxid från bränslet och från vattenånga på hög höjd, skriver Mattias Goldmann.
Foto: Matthias Schrader
En reduktionsplikt bör införas, innebärande att klimatpåverkan från flygbränslena måste minska år för år, vilket i sin tur ökar biobränsleandelen, skriver Mattias Goldmann.

Svar till Mattias Dahl och Fredrik Kämpfe (NWT 11/12).

För att hejda klimatförändringarna måste flyget snabbt bli mycket grönare – och någon måste ta täten i omställningen. Därför är Transportföretagens och Svenskt Flygs inriktning viktig – ”Sverige kan ta ledning i flygets klimatarbete” (NWT 11 december). Men hur vi får ett klimatsmart flyg behöver konkretiseras. Vi har fem förslag:

1. Källsortera resandet. För bl a Stockholm-Göteborg är tidsvinsten med att flyga minimal och klimatnyttan med att ta tåget mycket stor. Den senaste tidens oerhörda intresse för tågresor till både svenska fjällen och Europas storstäder visar att vi är redo för riktlinjer som slår fast vilka flygresor som ersätts med tåg – eller resfria möten.

2. Premiera grönt flyg. Swedavias mål om fossilfritt inrikesflyg år 2030 förutsätter biobränslen, och redan i dag går det att göra aktiva, gröna val på flygmarknaden – men huvuddelen av ansvaret vilar på statsmakterna. En reduktionsplikt bör införas, innebärande att klimatpåverkan från flygbränslena måste minska år för år, vilket i sin tur ökar biobränsleandelen. Flygbolag som går bortom lagkraven bör premieras med lägre landningsavgifter, bättre avgångstider och annat Sverige kan införa på egen hand. Längre fram väntar elflyget, som ska stå för Norges hela inrikesflyg 2040. Vi bör införa ett liknande mål för att inte halka efter.

3. Stimulera flygbiobränsleproduktion. Flygbiobränslemarknaden domineras helt av amerikanska AltAir. En produktion i vårt närområde skulle minska oron för handelshinder, ge gröna jobb och få mycket stor klimatnytta om man t ex använde skogens restavfall - vilket är grunden för det projekt vi på Fores driver med Södra, KLM, Rise, Småland Airport och Luleå Tekniska Universitet.

4. Hantera hela klimatpåverkan. Flygets klimatpåverkan består både av koldioxid från bränslet och från vattenånga på hög höjd. Forskning kring hur höghöjdseffekten kan minimeras behövs, men redan i dag kan effekten undvikas på korta och medellånga sträckor genom turboproppflyg, som flyger för lågt för att den ska uppstå.

5. Kompensera utsläppen. Vi behöver bli bättre på att källsortera våra resor, men i vårt avlånga land är det inte alla som kan eller vill helt avstå från att flyga. Den som flyger, bör kompensera de utsläpp det ger upphov till – och förstås ta motsvarande ansvar för alla områden där vi har klimatpåverkan kvar.

Mattias Goldmann

Vd, tankesmedjan Fores med 2030-sekretariatet

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.