Samhällsbyggnadschefen Louise Sjöholm avrådde i höstas ordföranden i samhällsbyggnadsutskottet Tomas Pettersson (S) att gå vidare med planerna på allvädersbanor på Hagforsvallen. Detta efter att hon tagit del av en geoteknisk undersökning av området.
Att gå vidare med planerna skulle innebära mycket högre kostnader än budgeterat. Trots detta var det politiker som inte informerades om utredningen när budgeten skulle beslutas.
När investeringsbudgeten för 2019 med plan för 2020-2021 skulle klubbas igenom den 26 november beslutades att investeringen i de planerade allvädersbanorna på Hagforsvallen skulle flyttas till 2022.
Socialdemokraterna var emot beslutet.
Efteråt sa Tomas Pettersson (S) till NWT:
– Det är jättetråkigt att allvädersbanorna skjuts upp. Viking friidrott hade verkligen behövt ha till de här banorna. De tävlar ju inte på samma villkor eftersom andra kommuner har sådana banor.
“Jättestora kostnader”
Men nu visar det sig att Louise Sjöholm informerade Tomas Pettersson i ett mejl den 21 september om en geoteknisk utredning av Hagforsvallen som är anlagd på en gammal deponi.
– Det framkom att det finns deponerade massor av rivningsmaterial och en hel del organiskt material. Det finns också en hel del förorenat material i de här massorna. När man har förorenat material i ett område som eventuellt behöver schaktas, så kan det utlösa en rad olika krav enligt miljöbalken att man är skyldig att hantera det på ett visst sätt. Man kan bli skyldig att schakta bort allt som är förorenat eller bli ålagd att göra en sanering. Det innebär att börjar man rota i det så kan det föra med sig ett gigantiskt arbete med jättestora kostnader som följd, säger Louise Sjöholm.
“Gigantiskt saneringsarbete”
Hon kontaktade även den tekniske konsult som gjort utredningen.
– Han bekräftade att den här marken är väldigt flytbenägen. Det finns stora mängder grundvatten som gör att jordmassorna under ytan rör på sig väldigt mycket. Det innebär att föroreningarna som finns i marken kan spridas över området. Om man vill stå fast vid att göra allvädersbanor måste man först göra en omfattande miljöutredning. I värsta fall är det en typ av föroreningar som gör att man måste schakta bort allt. Då finns en risk att man måste schakta bort så djupt ner som fyra meter. För föroreningarna finns alltifrån en halvmeter ner till fyra meter. Så det innebär att vi kan få ett gigantiskt saneringsarbete, säger Louise Sjöholm.
Enligt en tidigare gjord uppskattning skulle det kosta cirka 7 miljoner att anlägga allvädersbanor. Men enligt vad som nu framkommit om markförhållandena kan det bli betydligt dyrare.
– Då pratar vi om väldigt stora pengar, säger hon.
Enligt uppgifter till NWT kan det röra sig om uppåt 20 miljoner kronor.
Om allvädersbanan ändå anläggs kan den behöva läggas om inom vissa årsintervaller.
– När man anlägger en markanläggning på mark som är väldigt flytbenägen så häver marken väldigt mycket. Om man schaktar bort och gör ett ordentligt markarbete, så kommer grundvattennivåerna ändå att pressa marken uppåt och neråt, vilket gör att man vid jämna mellanrum behöver lägga om banorna för att hålla en jämn bana, säger Louise Sjöholm.
Avråder
Den 21 september mejlar Louise Sjöholm till Tomas Pettersson (S) som är ordförande i samhällsbyggnadsutskottet om utredningen. “Jag avråder starkt från att gå vidare med projektet. Vi bör om man önskar ha kvar tanken på allvädersbanor undersöka vilka alternativa platser som finns” skriver hon i mejlet.
– Den information som kom fram var av så utmanande karaktär att det fanns skäl att avråda från att gå vidare. I dialogen med Tomas ville han att vi skulle titta vidare på vad det skulle kosta att göra en miljöutredning och eventuellt titta på en annan plats, säger hon.
Men nu beslutade fullmäktige att flytta fram beslutet om allvädersbanor till 2022.
– Utifrån det gör ju inte vi någonting i frågan här och nu. Den kommande styrande minoriteten får avgöra hur vi ska gå vidare i frågan, säger Louise Sjöholm.
Informerades inte
Flera politiker NWT varit i kontakt med hade ingen kännedom om utredningen när investeringsbudgeten beslutades.
Nyvalda kommunalrådet Jens Fischer (OR) har nyss fått kännedom om utredningen.
– Det hade varit bättre att vara öppen och ärlig. Tomas Pettersson borde ju ha gjort en dragning om detta på fullmäktige innan beslut om investeringsbudgeten. Nu beslutade vi ju som tur var att flytta fram investeringen om allvädersbanorna till 2022. Hade vi inte gjort det och utan den här vetskapen hade det kunnat kosta skattebetalarna fruktansvärda pengar, säger Jens Fischer.
NWT har sökt Tomas Pettersson (S) för en kommentar.
Valhall är underminerat
Även Ishallen Valhall ligger på den tidigare deponin på Hagforsvallen.
– Vi ser nu att det är sprickbildning på bärande konstruktion på grund av det material i backen där Valhall är byggd har börjat att förmultna, så det är underminerat på sina ställen. Gör man inte något inom överskådlig tid uppstår en risk. Man måste åtgärda sprickbildningen på bärande konstruktion inom en femårsperiod säger Louise Sjöholm.
Airdome-bygge avråds
En utredning om Viking fotbolls planerade Airdome på Hagforsvallen är nyligen avslutad.
– Konsulten säger att det finns stora mängder rivningsmaterial i området. Marken bedöms även där som väldigt flytbenägen. Konsulten avråder ju även där från byggnation på grund av markens beskaffenhet. Rapporten kom igår så jag har själv inte hunnit sätta mig in i den än, säger hon.