Hoppa till huvudinnehållet

Hamnutbyggnaden, ett mångmiljonprojekt

Publicerad:
Kommunalrådet Peter Söderström (S) och kollegan Mona Smedman (C) i arbetsgruppen för hamnutvecklingen får nog vara beredda på att använda åtskilliga miljoner kronor av Arvikabornas skattemedel innan hamnen är slutgiltigt utvecklat. Hur många miljoner vet ingen idag. Hittills har hamnprojektet kostat drygt 15 miljoner kronor enligt Arvika kommun och det finns dessutom 50 miljoner avsatta för en planskild korsning intill Palmviksrondellen.
Kommunalrådet Peter Söderström (S) och kollegan Mona Smedman (C) i arbetsgruppen för hamnutvecklingen får nog vara beredda på att använda åtskilliga miljoner kronor av Arvikabornas skattemedel innan hamnen är slutgiltigt utvecklat. Hur många miljoner vet ingen idag. Hittills har hamnprojektet kostat drygt 15 miljoner kronor enligt Arvika kommun och det finns dessutom 50 miljoner avsatta för en planskild korsning intill Palmviksrondellen. Foto: Hans-Åke Henriksson

Utvecklingen av Arvika hamn har hittills kostat 15,3 miljoner kronor. En fullt utbyggd hamn kommer att kosta betydligt mer, exakt hur mycket vet ingen idag.

Summan 15,3 miljoner kronor är vad hamnutvecklingen kostat sedan 2007, enligt Arvika kommun, kostnader som i mycket gått till saneringar.

– Pengarna har lagts på markundersökningar och marksaneringar, bland annat tillsammans med St1 (oljedepån förr) och på platsen där det tidigare låg en skrot. Pengarna har också lagts på arkitekttävlingen 2014 inklusive medborgardialog som hållits. Dessutom har de lagts på diverse konsultrapporter som underlag för genomförande av åtgärder och fördjupad översiktsplan för hamnen, säger kommunens ekonomichef Birgitta Jansson.

Saneringar

Störst summor har alltså lagts på saneringar. De saneringar som hittills genomförts har gjorts till så kallade kommersiell nivå, det vill säga att det ska gå att bedriva verksamheter – exempelvis företag – på platsen. Ska man däremot bo permanent i hamnen krävs ytterligare saneringar, och boende i hamnen är ju en bärande del av förslaget till fördjupad översiktsplan som nu är på väg ut på samråd.

– Oavsett vad du ska göra i hamnen krävs saneringar, och ska du bo där det redan gjorts saneringar krävs det ytterligare saneringar på den platsen, säger Siw Niva, planarkitekt. Saneringsbehovet gäller vad vi vet idag hela hamnområdet.

Siw Niva, planarkitekt.
Siw Niva, planarkitekt. Foto: Hans-Åke Henriksson

Olika insatser

Andra åtgärder som kommer att innebära kostnader för kommunen är åtgärder mot dagvattnets framfart vid skyfall samt buller från järnvägen. Att tillskapa gröna ytor – som också är en bärande del av förslaget till fördjupad översiktsplan – lär också innebära kostnader. Vilket även omdragningar av vägar och tillskapade av gång- och cykelvägar med mera också kommer att innebära.

Förutom kostnader för saneringar är nog ända behovet av en planskild järnvägskorsning intill Palmvikenrondellen den åtgärd som lär stå för den största utgiften framöver. Redan nu har kommunen avsatt 50 miljoner kronor i flerårsbudgeten till en sådan insats för att ha beredskap.

– Vårt önskemål är att staten kan bidra till finansieringen, det är ett önskemål, en förhoppning, men det är inte säkert att det blir så, säger kommundirektör Mikael Jareke.

Kommundirektör Mikael Jareke.
Kommundirektör Mikael Jareke. Foto: Jonas Klint

Svar kommer

Arvika kommun har tillsammans med Trafikverket genomfört en så kallad åtgärdsvalsstudie när det gäller en planskild korsning mellan hamnområdet och Palmviken. Arvika väntar nu på slutdokumentet från detta arbete.

– Där kommer det att framgå huruvida vi är överens om problembeskrivningen och framtida åtgärder och en del som kan beröra finansieringen. När vi får slutdokumentet vet vi vad vi har att ta ställning till.

Om 10 år?

Av allt att döma måste den tilltänkta planskilda korsningen in i statens så kallade nationella plan, gällande plan sträcker sig fram till 2029 men kan komma att ändras under åren framöver. Nämnda åtgärd är dock inte med i den nu gällande nationella planen.

– Vi vill bygga när det är lämpligt, när vi har en samsyn med Trafikverket, vi kan inte göra åtgärder på järnvägen utan dem, säger Mikael Jareke.

Framtida beräkningar

Sammantaget vet ingen idag hur mycket utvecklingen av Arvika hamn kommer att kosta eller när de största utgifterna kommer. Att det på sikt lär handla om tresiffriga miljonbelopp är dock ingen högoddsare.

– Vi vet vad som ska göras, sedan får man beräkna kostnaderna vid den fortsatta planläggningen, säger Siw Niva. Saneringar och underfarten under järnvägen är nog de största kostnaderna.

Artikeltaggar

Arvika hamnMiljöNyheter

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.