Värmlänningarna åker 54 500 varv runt jorden i bil

Miljö | Värmland och klimatet
UPPDATERAD:
PUBLICERAD:
Förra året åkte värmlänningarna motsvarande drygt 54 500 varv runt jorden i bil, visar en uträkning baserad på statistik från SCB och Trafikanalys.
Foto: Grafik: Viktor Sunnemark
I fjol åkte vi värmlänningar drygt 54 500 varv runt jorden i bil. Sedan 1974 har biltätheten i Värmland ökat med drygt 62 procent.
Det finns ingen enkel lösning för att minska bilarnas utsläpp, men väl tre mindre.

SCB:s och Trafikanalys statistik över bilinnehav går tillbaka till 1974. Då gick det 341 bilar på 1 000 värmlänningar. År 2017 hade den siffran ökat till 553, en ökning med drygt 62 procent. Siffran har ökat stadigt – inte ens under finanskrisen för tio år sedan gick den ner.

Antalet bilar per 1 000 invånare i Värmland har ökat med drygt 62 procent sedan 1974.
Foto: Grafik: Viktor Sunnemark

1974 var alltså knappt 96 700 bilar registrerade i Värmland. Förra året var det lite drygt 155 000.

Körsträckorna per invånare har ökat sedan 1999, från 716 mil till 778 år 2017, också det enligt SCB och Trafikanalys. Det innebär att värmlänningarna förra året åkte 218 150 422 mil i bil. Det är drygt 54 500 varv runt jorden. 1999 åkte värmlänningarna 198 045 600 mil, vilket motsvarar drygt 49 500 varv runt jorden. Det är en ökning på 5 000 varv runt planeten på 18 år.

Snålare bilar hjälper inte

Transporterna står för den största delen av de värmländska utsläppen av växthusgaser, drygt 45 procent, enligt Jörgen Persson, som är klimat- och energistrateg på länsstyrelsen. Att bilarna har blivit bränslesnålare de senaste 40 åren har inte hjälpt.

Ska Värmland klara målet om att vara klimatneutralt år 2030 måste koldioxidutsläppen från bensin och diesel sjunka rejält. Här finns ingen enkel lösning, men Jörgen Persson pekar på tre vägar.

Den ena handlar om att fossildrivna bilar gradvis byts ut mot elbilar och svensk el är i mångt och mycket fossilfri. Men fordonsflottan är trögrörlig.

– Man har en bil i snitt i 17 år, tror jag, säger han.

Den andra lösningen är mer biodrivmedel. I dag är andelen 21 procent. Dels kan biodrivmedel blandas i fossila bränslen, dels finns bilar som går helt och hållet på biogas eller etanol. Men inte heller det räcker.

– Vi har inte en produktion som kan täcka det behovet i dag.

Och den svenska marknaden måste konkurrera med internationell aptit på den svenska skogen.

Färre bilresor

Den tredje lösningen är effektivare transporter. I klartext: färre resor och gärna med fler personer i varje fordon. Alltså, hellre buss, tåg eller cykel än bil där det funkar. Även stadsplanering och andra styrmedel kan ge effektivare resor.

Värmlänningarna åkte 54 500 varv runt jorden i bil förra året. Men ska Värmland bli klimatneutralt till 2030 måste bilåkandet minskar. Arkivbild.
Foto: Mikael Lindblom

Att fortsätta köra 54 500 varv med bil runt jorden för oss inte närmare ett klimatneutralt Värmland 2030.

– Ju mer bil vi kör, desto svårare blir det att nå målet, säger Jörgen Persson. Alla de här tre benen har begränsad potential inom den här tidsrymden.

Störst möjlighet i Karlstad

I glesbygden är det svårare att klara sig utan bil, men även här går det minska utsläppen.

– Det finns alltid en potential att effektivisera sina resor, även om bilen är nödvändig. Man kan också tänka på val av fordon och köpa ett bränslesnålt fordon, men sedan ska man ha stor respekt för att människor har olika privatekonomiska möjligheter att välja.

Han förvånas lite över att de genomsnittliga körsträckorna per invånare skiljer sig såpass lite mellan Karlstad, där man åker minst bil, och övriga länet.

– Det är inga våldsamma skillnader. Jag tror det är Karlstadsregionen som har störst möjlighet att kapa, även om man ligger lägst.

Så reser vi

2014 gjorde Region Värmland en resvaneundersökning där 20 000 värmlänningar mellan 16 och 84 år tillfrågades om sina resvanor. Runt 30 procent av de tillfrågade svarade. Undersökningen visade att:

71 procent av resorna görs med bil, 11 procent med cykel, 9 procent till fots, 6 procent med buss, 2 procent med tåg och 1 procent på annat sätt.

Män åker mer bil än kvinnor och deras resor är överlag längre än kvinnors.

52 procent av alla resor som är kortare än tre kilometer görs med bil. 75 procent av resorna som är mellan 3 och 4,9 kilometer görs också med bil.

Källa Region Värmlands hemsida

Så här jobbar NWT med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.