Småföretagen står för nästan hela Värmlands exporttillväxt

Debatt
PUBLICERAD:
Målet med exportstöd måste vara att underlätta små och medelstora företags export. Inte för att de en dag ska bli stora utan för att små och medelstora företags export är viktig, skriver Carl-Johan Karlsson.
Foto: Lasse Karkkainen
Vare sig man räknar i miljoner kronor, procentuell ökning eller antal företag blir slutsatsen den samma. Små och medelstora företag är viktiga för den svenska exporten, skriver Carl-Johan Karlsson.

Sveriges totala export har ökat kraftigt mellan 2013-2017. Och det är de minsta företagen som ökar den mest. Mikroföretagen med 37 procent. Små med 10,7 procent. Medelstora med 24 procent. Och storföretagen med 3 procent. Små och medelstora företag är viktiga. Inte för att de kanske blir stora företag utan för att de varje år står för en stor andel av exporten. Och för svensk exportökning. I Värmlands län exporterades det för 19,85 miljarder kronor under 2017. Det är en ökning med 9,2 procent från 2013.

Det intressanta är att det är mikro-, små- och medelstora företag som står bakom nästan hela ökningen. Precis som i Sverige i stort. Storföretagen i Värmland ökade sin export under perioden, från 8,55 miljarder till 8,65. En ökning med 1,15 procent. Medan de mindre företagen tillsammans ökade sin export från 10,15 till 10,95 miljarder, en ökning på 7,7 procent. Det är där tillväxten sker. Det är där jobb skapas.

Det finns i Sverige i dag 46 900 företag som exporterar. För fem år sedan fanns det 38 500. Det är en ökning med 30 procent. De allra flesta nytillkomna exportföretagen är mikro-, små eller medelstora. Vare sig man räknar i miljoner kronor, procentuell ökning eller antal företag blir slutsatsen den samma. Små och medelstora företag är viktiga för den svenska exporten. Vi måste se till så att de har bra förutsättningar att fortsätta att öka sin export.

Vi på Exportkreditnämnden (EKN) gör drygt tusen företagsbesök per år. Vi träffa många av alla dessa representanter för de senaste årens exportökning. Vi möter dem ofta i utmanande situationer, exempelvis när låneutrymmet i banken börjar nå sin gräns och det finns behov av finansiering för att kunna expandera exporten. Vi möter dem ofta tillsammans med banken, Almi eller Business Sweden och i Värmlands regionala exportsamverkan. Vi vet att det är en framgång när ett företag kan ta en ny order, säga ja till en kund som efterfrågar kredit, få till en affär med en ny kund eller ta sig in på en ny marknad.

• Målet med exportstöd måste vara att underlätta små och medelstora företags export. Inte för att de en dag ska bli stora utan för att små och medelstora företags export är viktig.

• Vi som jobbar med exportstöd måste finnas nära företag och vi måste samarbeta.

• De små och medelstora företagen står för en stor del av tillväxten. De är små men många. Att främja deras export är en viktig uppgift för alla oss exportfrämjare i Värmland.

Carl-Johan Karlsson

Affärsområdeschef på Exportkreditnämnden, EKN

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.