Ökade rättigheter för tågpassagerare

Signerat
PUBLICERAD:
För mig är det en stor framgång att vi genom att jämställa tågresenärernas villkor med flygets också jämnar vi ut skillnaden mellan mäns och kvinnors resande, skriver Jytte Guteland.
Foto: Michael Probst
I fortsättningen ska det inte gå att skylla på lövhalka, stormfällda träd eller fastfrusna tågväxlar om vi i parlamentet får råda, skriver Jytte Guteland.

Signerat: Direkt från Europaparlamentet

Fem miljarder kronor varje år. Så mycket uppskattar Trafikverket att tågförseningarna kostar Sverige varje år. Av dem står passagerartrafiken för drygt tre miljarder. Men till skillnad från de generösa ersättningsregler som gäller för flyget får tågresenären ofta stå för kostnaden själv.

Det handlar om alltifrån löneavdrag för den som kommer för sent till jobbet, till vad det kostar att välja ett annat transportmedel, eller helt enkelt priset för en inställd semester för den som inte hann fram i tid.

I veckan som gick tog dock vi i Europaparlamentet ett första, viktigt steg mot att jämställa tågpassagerares rättigheter med det som gäller inom flyget. Med förkrossande majoritet – 533 röster för och endast 37 emot – röstade parlamentet för nya schyssta regler vid försenade och inställda tåg.

I fortsättningen ska det inte gå att skylla på lövhalka, stormfällda träd eller fastfrusna tågväxlar om vi i parlamentet får råda. Rätten till återbetalning eller ersättning ska gälla även vid förseningar på grund av vädret och tågoperatörerna ska också vara skyldiga att tydligt informera passagerarna om vad som gäller. Det här var ett mycket efterlängtat beslut, tycker jag. Tåget är ett fantastiskt sätt att resa och överlägset flyget inte minst från klimatsynpunkt.

I dag vet vi att många väljer flyget, inte minst för att passagerarrättigheterna är starkare. För oss svenska socialdemokrater i Europaparlamentet är det självklart att samma rättigheter ska gälla på tåget. Det är inte bara bra för konsumenterna utan också för att nå våra uppställda klimatmål och ytterst Parisavtalets mål på högst 2 grader och helst max 1,5 grads global uppvärmning.

Därför röstade vi i Europaparlamentets också för rätten att ta med sig cykeln på tåget. Tanken är att den som vill resa klimatsmart ska kunna cykla till och från stationen. Jag hoppas det leder till att många fler väljer att ställa bilen och ta tåget istället.

Däremot fick vi inte igenom ändrade villkor för den som måste köpa biljetter från flera olika tågoperatörer på den sammanlagda sträckan mot resmålet. Men möjligheten till ersättning förbättras och det ska bli enklare att köpa en tågbiljett som passar ens egen tid och plånbok bäst.

För mig är det en stor framgång att vi genom att jämställa tågresenärernas villkor med flygets också jämnar vi ut skillnaden mellan mäns och kvinnors resande. Det är väl känt att fler kvinnor än män åker kollektivt. Vi vet också att fler kvinnor än män arbetar i schemalagda yrken, utan flexibilitet när personal inte kan ta sig till jobbet, och där alternativet att jobba hemifrån inte finns.

För anställda inom arbetaryrken och andra med schemalagd arbetstid är det därför vanligt med löneavdrag när man kommer försent till jobbet, eller helt tvingas utebli. Oavsett om det beror på vädrets makter eller för att tågbolaget inte har anställt tillräckligt många lokförare eller annan personal.

Jytte Guteland (S)

Europaparlamentariker

Detta är en åsiktsartikel och innehållet är skribentens eller skribenternas egna uppfattningar.